Lan...zarote in zicht!

Arianne van Mil, 7 december 2018

Bij zonsopkomst op donderdag 29 november hebben we na circa 75 uur "alleen" op de Atlantische oceaan land in zicht!!!
We waren niet alleen, spelende dolfijnen hebben ons gezelschap gehouden.
Fantastisch hoe ze in de boeggolf met ons mee zwemmen

Lanzarote in zicht bij zonsopkomst
De Vulkanische eilanden Isla de Alegranza en Isla de Graciosa schitteren vuurrood in het ochtendlicht. Deze behoren tot het Natural park. Met een klein zuchtje wind in de genua drijven we richting de Estrecho del Rio, slechts 500 m breed en ten noorden van Lanzarote. We genieten van het heerlijke weer en de prachtige vergezichten.
En met zuchtje wind zeilen we de Canaries tegemoet



We zeilen tussen Lanzarote en La Graciosa



Rond 11 uur droppen we het anker in een prachtige beschutte baai achter het reef bij Playa Francesca,
Trots en voldaan, we hebben onze eerste langere Oceaanovertocht voorspoedig volbracht.
We maken schoon schip, douchen in de kuip, maken een eenvoudige maaltijd met couscous (geen vers eten meer), relaxen en slapen bij.




De volgende dag gaan we fris en fruitig met de dinghy naar het strand. Altijd "exciting" een eerste verkenning van een nieuwe plek.
"When you land", zei een eilandbewoner "you can take off your shoes and forget the world."
Isla Graciosa is ongeveer 6,5 km lang en 3 km breed. Het heeft 4 lage vulkanische gebergten, prachtige witte zandstrandjes en een kneuterig dorpje Caleta del Sebo. Er zijn geen verharde wegen op het eiland, dus een fourwheel drive jeep is handig. Of lekker sportief met een mountainbike door het zand. Wij verkiezen onze slippers en wandelschoenen. De sportiviteit lijkt naar mijn grote teen te zijn gezakt afgelopen jaar. Van mountainbiken in de zon wordt je moe en bezweet, bah.




We trakteren onszelf op koud bier, friet en viskroketjes op een zonnig terras. Het blijft raar het zomerse buitenleven in december. Tevens zijn we helemaal blij met de aanwezigheid van een panaderia met een overvloed aan verse taartjes, koeken en lekkere broodjes.




Zie je alle nautische symbolen in het kerkje?

Ik voel me helemaal fijn op het kleine overzichtelijke natuureilandje. Ik blijf herhalen hoe prachtig de kleuren van de zee, bergen, luchten zijn. Ik zou hier wel een tijdje kunnen zijn. In het dorpje zijn een paar authentieke huisjes gebouwd. We fantaseren over het bouwen van een zelfvoorzienend huisje in de natuur! Zonder dat ik er ooit geweest ben, zegt mijn intuitie dat het groene "hippie" eiland La Gomera wel eens een nieuwe thuisplek kan worden voor een tijdje. We verheugen ons enorm op de kennismaking met dit eiland circa 150 mijl naar het Westen. Een Oud + Nieuw party daar lijkt ons wel wat.



We maken een bijzondere wandeling door het vulkanische landschap en verwonderen ons over de flora en fauna.



Als je goed kijkt, zie je Joy voor anker liggen


Gelaagd lava gesteente




Vanaf de vulkaan heb je een prachtig uitzicht


Michiel is gebiologeerd door de soort Bonsai boompjes en zit te appen met zwager Eric
We hebben een stekje meegenomen voor Eric
Plaatje toch? 





We maken onderweg een praatje met een Duitse man die in een klein tentje op het eiland kampeert. Lekker primitief maar zo heerlijk vrij in de natuur. Hij gaat volgend jaar met pensioen en verheugt zich op langere kampeerwandelreizen, o.a in Australie. We ontmoeten een Schots stel van de Sulataire, zij zwerven ook al een tijdje rond en zijn ook van plan eind januari te gaan oversteken. Wellicht rechtstreeks vanaf Canaries, terwijl wij van plan zijn eerst de oversteek naar Kaap Verden te maken van een week. Dan heb je er maar weer 800 mijl opzitten en vanaf daar zou de windhoek NO iets gunstiger kunnen zijn.


zeebodem op Vulkanische berg


Omdat er zuid in de windrichting komt, moeten we eerder naar Lanzarote-Arrecife vertrekken dan gewenst. Ik was nog niet klaar op het kleine rustige eilandje. Mijn planning gaat helaas niet altijd samen met de windplanning. Op zondag 2 december zeilen we 25 mijl naar Arrecife.
Er is minder wind dan voorspeld, dus het gaat langzaam. Maar dat geeft niet, het uitzicht en het weer zijn prima! Omdat we nog geen zin hebben in de drukte van de marina, privacy voor anker zalig is en omdat we cheapo Nederlanders zijn, blijven we nog 2 nachtjes voor anker in een klein kommetje nabij de marina. Heerlijk stil en zonder swell slapen we daar. We rommelen wat en gaan naar de kant voor boodschappen bij de Lidl op het industrieterrein. Tevens ga ik met de lege gasfles 2 km verderop naar de Disa gasfabriek, "ik wil graag 6 kg nieuwe gas por favor". De mannen op kantoor kijken niet op van een meisje met een rokje en een zonnehoedje om 9 uur s ochtends. Er komen wel vaker bedelende zeilers langs. Voor 10 euro kunnen wij weer circa 3 maanden koken.

Op dinsdag 4 dec gaan we toch maar de marina in. Hoogste tijd voor de was, een schone handdoek en onderbroek zou wel weer eens fijn zijn. In Marokko hebben we de was overgeslagen, teveel gedoe en te duur. Ik word altijd een beetje onrustig van volle waszakken. En ik ben natuurlijk reuze benieuwd naar mijn verjaardagskaarten. Het plan was rond mijn verjaardag op Lanzarote aan te komen, maar de windplanning en het avontuur in Marokko maakten dat we 3 weken later zijn. Er lagen 8 kaarten op mij te wachten, super leuk!!! Op 4 dec ben ik weer een beetje jarig.
Maar we hebben dus 2 weken een plek in de marina gereserveerd omdat Michiel op 8 decembervoor een week naar Nederland gaat om vrienden en familie te zien en om onze online aankopen op te halen. Inmiddels is het al een aardig pakket opslagcentrum in Heteren. Maar zo'n 20 pakjes, Sinterklaas heeft goed zijn best gedaan. Was handig geweest als hij deze pakjes keurig met de Stoomboot zou afleveren op de Canaries.
Uiteindelijk is het toch een vliegticket van 100 euro retour geworden en 25 euro extra voor een koffer van 20 kg. Altijd nog goedkoper en betrouwbaarder dan verzenden. Het is namelijk mis gegaan met de verzending van onze nieuwe bootkussens uit NL met Post NL via Correos post. Dikke 3 weken later is het pakket nog niet opgespoord. We zijn er al 2 dagen mee bezig geweest met diverse partijen. Hoogstwaarschijnlijk wordt het tegen gehouden door de douane. Het is een hele toestand hier om producten te importeren, schijnbaar ook als het gerepareerde zaken onder garantie betreft. Echt heel irritant en vervelend.
PerfectPillows had al nieuwe bootkussens gemaakt, omdat de eerste hoezen snel stuk gingen bij de naden. Nu deze verzending zoek is, hebben ze aangeboden nogmaals nieuwe te maken.
Helemaal fantastisch natuurlijk, wat een service!! Michiel haalt deze volgende week hoogstpersoonlijk op in Amsterdam. Kunnen we toch weer zacht zitten, wel zo fijn nu de grote oversteek nadert.

Had ik al gezegd dat ik niet mee ga naar NL? Mij te koud en teveel gedoe.
Ik blijf op ons huis passen in de marina. En vriendin Nicole komt gezellig een week op vakantie.
Fijn samen wandelen, het eiland verkennen en relaxen. Dus het volgende blog is van onze gastschrijver Nicole....
Tevens kun je dan lezen hoe het Michiel vergaan is in Nederland...


Reacties

  1. Kan ik hier reageren? Mooie verhalen Michiel, je wordt gevolgd hoor. Vanaf deze bureaustoel. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej Joren! Das lang geleden! Wat leuk dat je onze blog leest. Ik heb sinds kort de reactiemogelijkheid vereenvoudigd -hoop ik. En je kan nu ook sterretjes geven, das ook nieuw. Dan kan ik zien dat het tenminste gelezen wordt ;-)

      Verwijderen
  2. super leuk, ik bezit de zelfde boot contest 38, nummer een. ben ook van plan om er een grote reis mee te gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten