Mopperblog


Hallo allemaal, daar ben ik weer ;-)

Maandenlang niks geschreven omdat ik druk was met andere klussen, geen zin meer had om te schrijven na het werk, te moe was, in slaap gevallen, buren op bezoek had, bij buren op bezoek was, op een barbecue, onder de boot aan het schrobben, niet in de mood, schuren of plamuren, boodschappen aan het doen, inladen, uitladen, indelen, onderdelen zoeken, informatie zoeken op internet of/en gewoon dom internetten, meer zin in bier drinken dan in schrijven en nog zo wat geldige redenen.

Ik had maar geen inspiratie om wat te schrijven maar nu ben ik toch maar weer es achter de laptop gaan zitten en ga maar gewoon wat zitten mekkeren over alle klussen zodat jullie niet denken dat dit zeilersleventje alleen maar leuk is.



Hier nog zonder bivakmuts, maar die heb
je wel nodig als je boven je hoofd schuurt.

Oude afsluiters. Waren nog niet eens
heel slecht eigenlijk.


Primer erop voor de verhoging van de waterlijn.
 Er is 6 cm bovenop gekomen. 


Hulptroepen om de moraal hoog te houden.


Wat is er allemaal gebeurd?
Nou een hele lijst aan werk. Soms viel het mee, vaak ook niet. Het is erg warm om te werken in de boot, of buiten de boot in de zon. Begonnen met de rompramen, die zijn van kunststof en zaten vol met haarscheurtjes en barstjes van de zon (UV). Die heb ik allemaal vervangen met nieuwe 10mm Lexaan.
Nieuwe kleur blauw en rompraampjes.  
 In de haven lag ik aan een steiger, zo kon ik bij twee raampjes, stuurboord voor. Toen na twee dagen de buren weg gingen heb ik de boot naar hun steiger verhaald en heb ik bakboord voor gedaan. Boot omgedraaid in de box zodat ik de stuurboord achterramen kon doen en vervolgens weer terug verhaald naar mijn plekje voor de laatste achterramen. Als nieuw, wel paar dagen werk, vooral het schoonkrabben van de kozijnen en een in het water gevallen raampje opduiken kostte veel tijd. Zo'n raampje, uiteraard al helemaal lijmklaar en op maat, kan een lekker eind wegdwarrelen onder water en is heel mooi transparant dat duurt dus wel even voor je die weer gevonden hebt in vijf meter zeer troebel water met hele zachte slikbodem. Zo kom ik de dag wel door.

Uit het water geweest  om de schade op de kiel aan de Coppercoat te herstellen die we in Frans Guyana door de ankerketting hadden opgelopen en vooral de blaasjes rond de kiel, scheg en roer die onderweg om onverklaarbare reden zijn ontstaan. Dat was meer werk dan ik leuk vond en ook nog ontzettend rotwerk. Vind ik tenminste. Iedereen heeft er een mening over, je moet het zus doen, zo doen, niet doen, helemaal opnieuw doen en alle varianten daartussen. Dit was rotwerk. Mondkap, bivakstofmuts, oordoppen, veiligheidsbril, overall en 32 graden. En dan lekker boven je hoofd dagen klooien met een slijptol met lappenschijf. Alles dik onder de stof, ik heb er niet van genoten.
En die klus stond niet eens op de kluslijst!
Alle blaasjes eraf geschuurd inclusief de onderliggende plamuur, die vocht bevatte. Net zolang geschuurd tot alle natte polyesterplamuur eraf was, tot op het romplaminaat, op sommige plekken meer dan een cm diep. Plekken op de kiel diep uitgeslepen en opnieuw met epoxyplamuur opgevuld.
Toen zat ik er al aardig doorheen en had ik totaal geen zin meer. Ik heb het coppercoat werk verder uitbesteedt en ben zelf verder gegaan met het polijsten van de romp boven de waterlijn, afplakken van de nieuwe waterlijn, afkrabben van de verf die aan het bladderen was en ik achteraf ook beter gewoon had kunnen schuren en dan overschilderen.
Overigens is dat overschilderen ook nog geen sinecure want de verf droogt al op je roller én in de pot/ bakje. Als je bij een raampje even de kwast moet gebruiken is deze al droog, waarna je met thinner aan de gang moet en als je met de kwast klaar bent is je roller ingedroogd en gaat bellen maken of haren trekken die langs de afplaktape waaien of allebei. Het resultaat wordt zo, na al het schuur- en krabwerk, op hoogte, laddertje op laddertje af, slepend met een rolsteigertje door een grindpad, toch nog waardeloos. Volgende dag maar weer proberen dat weer te herstellen. Tot een mede zeiler zei dat als het resultaat me niet beviel ik te dichtbij stond. En warempel, van een afstandje ziet het er prachtig uit. Weer een klus van de lijst!  Oh nee, stond er ook niet op!

Voor elke klus heb je weer spullen nodig dus ik heb ook vele ritten naar bouwmarkten, automaterialenwinkels, loodgieterijwinkels en winkels voor jachtbenodigdheden gemaakt, waardoor het werk dan ook weer even stilligt. En natuurlijk ook eten en wassen want op de werf alles zit in no-time onder een berg stof. Soms rij ik het hele eiland over om een specifiek onderdeel die de winkel waarin je staat niet verkoopt, maar wel weet waar je het wél kan kopen. Aanbelandt in genoemde winkel hoor je hetzelfde verhaal totdat je de conclusie moet trekken dat het niet te krijgen is. Maar dat kost je dus wel steeds een halve dag.
Distributieriem, ik bleek niet de juiste vervanging
set te hebben.. Dus maar weer dicht gemaakt. Ik zag er
best tegenop. Nu uitgesteld tot Nieuw Zeeland.
Ik heb ook drie huiddoorvoeren en afsluiters voor de toilet vervangen, en een voor de bilgepomp bijgemaakt. Op de valreep ook nog een extra gemaakt voor de watermaker. Ik heb een hekel aan gaten in de boot maken. De huiddoorvoer voor de watermaker bleek net te kort te zijn (of de romp was daar te dik) waardoor ik een soort verzinking voor de moer (4 cm) moest maken om de hoek onder de vloer in een ruimte van 20cm tot de vloer. Dan ben je dus uren bezig met een grote gatenzaag die je niet kan gebruiken wegens de beperkte ruimte en heel veel klooien met een kort beiteltje en hamer waar je ook niet echt mee kan slaan in die kleine ruimte. Terwijl je dus ligt / op je knieen zit en eigenlijk maar met één hand tegelijk kan werken door de kleine opening. Daar heb ik ook wat nieuwe scheldwoorden bijgeleerd en lekker veel Rage against the machine geluisterd om de moed erin te houden. Uiteindelijk best mooi gelukt.
Twee van deze Richsolar 190W panelen hebben
we nu voor de gehele energievoorziening.
(+ dekpaneeltje en sleepgenerator)
éen paneel wekt al meer op dan de vier
paneeltjes die ik eerst had!
Geen snoeren en losse panelen meer op het dek ;-)

Ook de afsluiter van de bilgepomp was een feestje, klemliggend tussen de toiletpot en de spoelbak zonder ruimte voor je benen en met één hand vrij om te werken. Om dan, nadat ik mezelf in dat gat gewurmd had om een te kleine slang op een te grote tule te drukken (gaat niet), te bedenken dat ik niet bij de waterpomptang oid kon. Dan weer er uit limboën en in een pannetje heet water de slang soepeler maken en nog een paar keer. Hier heb je gewoon een aangever bij nodig. Maar ook deze afsluiter is uiteindelijk netjes met kit en grote moer, maar vooral met scheldwoorden zeewaardig vastgevloekt en zal niet meer durven losgaan of lekken uit vrees voor mijn toorn. Bootklussen als deze zijn bijna altijd waardeloos. 

Nieuw schroefaslager
Hoewel het vervangen van het schroefaslager lekker ging. Oude eruit, even langs een paar plekken rijden om de juiste te zoeken, deze wonderwel op voorraad vinden bij de Budget marine en na enig schraap-, peuter- en poetswerk paste ie ook nog in mijn schroefaskoker. Voor het trekken van de scheepsschroef had ik - oh voorziener die ik ben- al voor vertrek een tooltje gemaakt die nu uitstekend van pas kwam. Dat geeft de burger moed, maar stond ook niet op de lijst...

Vervelend genoeg duren de klussen die niet lukken natuurlijk exponentieel langer. Zo had ik bedacht dat ik de scepterpotten van de zeereling wel even zou rechtmaken, maar na verwijdering van éen daarvan genoeg gezien had om de rest maar te laten zoals ze waren. Het stomme ding zit met vier boutjes vast, maar na losdraaien bleken er twee dol te draaien. Die moertjes die ingelamineerd in de romp horen te blijven zitten, draaiden mee. Daar kan je om een lang verhaal kort te maken alleen bij kan als je de plafondplaten eruit schroeft en een wak hakt/zaagt/ kloot in de polyesterbinnenschaal boven de keuken. Waarna je de moeren uit kunt hakken met een beiteltje. Stomtoevallig was ik begonnen met een scepterpot die aan de binnenkant nog redelijk bereikbaar was. Je bent zó een dag verder.
Gelukkig zie je er nu niks meer van.
Schroef kaal gemaakt, opnieuw gesmeerd en
van speciale antifouling voorzien.
Die er nu trouwens al weer af valt ;-(
Verder nog het roer van de windvaan weer gangbaar gemaakt, klemde een beetje, ook trekstangetje opnieuw gelijmd en versterkt. Klep van de prullenbak groter gemaakt zodat de vuilniszak er makkelijk in en uit kan, snaren en impellor van de motor vervangen, Distributieriem nog niet vervangen want ik had helaas niet de juiste besteld, watertanks gespoeld, schroef van speciale, dure en arbeidsintensieve vierlaagse antifouling voorzien volgens uitgebreid recept maar die er nú &%!@*al weer afwappert.
Extra lier voor reven van de genua.

Schade aan het voorzeil dat we in Suriname opliepen toen we met de voorstag tegen een hoogspanningsdraad voeren laten fixen, nieuwe draden voor de solar getrokken, ook nieuwe laad regelaars geinstalleerd- lekker klooien onder het bed- en de oude verkocht, de kikker voor de bulletalie opnieuw bevestigd (weer een gat in de binnenschaal gemaakt), dekluik opnieuw gekit, ander dekluik omgekeerd zodat ie lekker wind hapt...

Aaaah. wat een lekker windje door de boot! Daar had ik dus mee moeten beginnen!

....alle rvs beslag aan dek schoongemaakt en roestvlekken verwijderd, een boegspriet ontworpen en laten maken, deze ook een paar keer gepast en gemonteerd, ook betere borging voor het anker gemaakt, nieuw stuk reling ontworpen en laten maken, gemonteerd ook, ankerketting opnieuw gemarkeerd, kapotgewaaide vlag uit de top van de bezaanmast geklommen, een extra lier geplaatst op het achterdek voor de reeflijn van de genua, de bakboord schootlier schoongemaakt en opnieuw gevet, de gasflessen ontroest zover dat ging en opnieuw laten vullen, halve achterschip nu onder de roestspikkels gewaaid ondanks een groot karton, nieuwe zonnepanelen uitgezocht, online besteld, opgehaald en op het dak van de auto geknoopt zodat ik net als de Dukes of Hazard door het raam de auto in en uit moest.
Hij was niet eens lek! Alleen het rijvlak viel eraf.
 Af en toe de huurauto plankgas gierend met ingetrapte koppeling de berm ingereden omdat het gas bleef hangen, geknikte gaskabel gespalkt met twee stukken wasknijper en tiewraps, twee keer lekke band vervangen, motor oververhit geraakt en tijdens het wachten op de verhuurder maar even naar de kapper gegaan, gezellig samen met Bart. Paar keer de auto aangeduwd omdat de startmotor niet wilde maar hij was wel lekker goedkoop! Solarpanelen verstevigd voor bevestiging aan de nieuwe zeereling samen met Jan. In mijn hand geschoten met een afgebroken boor en de halve kuip ondergebloed, dat ook weer schoongemaakt.
Sleepgenerator weer knap maken. Zouden we
'm nog nodig hebben nu de nieuwe panelen
zoveel stroom opwekken?
Verder nog de hydrofoor afgesteld, stukkie mastbeslag opnieuw gemonteerd, sleepgenerator kaalgemaakt en opnieuw 3x geverfd, toiletpomp vervangen, boordelektronica ge-update en een halve /hele dag op gevloekt tot het met de nieuwe firmware weer wél functioneerde.
Het achterluik opnieuw gelijmd, brandstoflekkage in de buitenboordmotor opgelost, bougie vervangen nadat die *&^motor niet meer aanwilde en ik de blaren op mijn handen trok om het loeder tot starten te dwingen, watermaker geinstalleerd met een shitload aan filters, slangen door de halve boot, tot drie keer toe rondspuitend zeewater in de motorruimte voordat alles echt lekvrij was -60bar is toch best veel-  dikke elektradraden, bedieningspaneel met nieuw houtwerk. Maar  nu dus wel lekker zélf 40 liter water maken per uur van zoutwater, door
middel van omgekeerde osmose.

Etcetera.

Gelukkig is het nu wel bijna klaar. Alleen nog een paar schapjes maken in de hangkast, we hebben de zeilpakken voorlopig toch niet nodig en dan kan er meer eten mee. Voor 9 maanden oid bevoorraden! We hebben het prijspeil in Colombia bekeken en besloten dat we daar nog grote boodschappen gaan doen en diesel gaan bunkeren. Op Curacao kopen we vooral nog veel van de dingen die we verwachten in Colombia niet te vinden. Potten Calvé pindakaas, peperkoek enzo.  En oh ja, de bakskist opnieuw indelen en wat losse eindjes afwerken van de solarinstallatie. En een slot op de bakskist maken. En de filters van de watermaker nog wat zeevaster bevestigen. En ik zou dus ook die dekluiken nog doen, maar ja. Ze zijn nog waterdicht en het ene luik dat ik gedaan heb zat eerst los doordat de kit totaal niet bleek te hechten en de tweede keer zat per ongeluk de uithouder scheef-, maar wel enorm vastgelijmd. Dus dat remt de lust om er meer te doen hoewel ik nu wel weet hoe het niet moet. En.. en.. en...
Maar goed, er komt zogezegd geen end an.
Nieuw dekluik in het kozijn gelijmd en
beslag overgezet. Op de achtergrond
de hoes voor de windvaan.
Maar naast alle bootklusserij en soms -droefenis heb ik ook erg genoten van haven barbecues op vrijdag, Formule1 koffie-ochtenden bij Cafe Wilhelmina, snorkelen en freediven bij verschillende sites op het eiland, vriend Jan die op bezoek kwam voor een week en de borrels van langskomende zeilvrienden. En met Arianne terug is het ook weer een stuk gezelliger en leefbaarder aan boord. En nu hebben we ook een naaimachine! Ik heb al een hoes gemaakt voor de windvaan ;-)
De gezelligheid is ook toegenomen sinds een aantal andere zeilers weer terug is. Die gaan nu aan de klussen beginnen. Ik ga nog een paar dingetjes verbeteren en dan..

Next stop: Colombia!
Freediven met Lien van Lazuli








Reacties

  1. Aiaiai Michiel, nóg meer respect voor jou na het lezen van deze blog, je bent echt een held! :D Heel goed dat je het even hebt opgesomd, nu kun je het trots teruglezen en extra veel genieten van de onbezorgde reismaanden die nu gaan komen. Geniet ervan! Wij zullen het geploeter hier voortzetten, Bart is al lekker goed bezig met antifouling krabben :)
    doegdoeg!! Liefs van de Tutties

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn hemel Michiel wát heb jij een werk verzet, en hoe is het mogelijk dat je dit allemaal zelf hebt uitgedokterd, uit- en opgezocht! En wat een onderdelen, apparaten
    Je snapt wel dat wij APETROTS op je zijn!!!
    Het is een prachtig plastisch verhaal, ik zie de ellende, de hitte, de moedeloosheid, het gekruip in kleine ruimte, maar ook de voldoening en de trots, helemaal voor me.
    Jullie gaan in ieder geval met een goed onderhouden, uitgerust en veilig schip aan de volgende grote tocht beginnen. De nieuw genaaide vlag kan uit!!
    Liefs van Papa en mij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had mijzelf allang aan de hoogste boom opgeknoopt...pfff wat een werk!!!!! Vreselijk maar wel nodig en nu kun je lekker van al je werk genieten.
    Liefs je zussie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och heden! En wij beginnen pas net aan die lijst. Al een week bezig en nog niet wezenlijk toegekomen aan wat er eigenlijk op de lijst staat. Maar wel weer volle campingasflessen, ultralight muggenhorren (lees: ingeknipte klamboe), derde ventilator opgehangen en vijfhonderdeenendertig muggen doodgebuzzed. En de halve romp en de hele kiel kaal. Droevenis is het, dat wereldzeilen. Maar wel gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten