Wat doen de Joy'kes in Nederland?


Wat een lange radiostilte, jullie hebben 4 maanden niets van ons gehoord. Onze welgemeende excuses aan onze trouwe blogvolgers. Jullie zullen wel heel nieuwsgierig zijn wat de Joy'kes in Nederland aan het doen zijn. Ik zit met mijn gedachten bij onze zeilers identiteit en dan worden we de Joy'kes of Joy'tjes genoemd. Voor mijn gevoel leef ik in 2 totaal verschillende werelden: enerzijds het leven van een avontuurlijke wereldzeiler en anderzijds het leven van een ontspannen sportieve inwoner van Hoorn. Ik voel me in beide werelden blij en tevreden. Gevoelsmatig zijn we al langer in Nederland dan 5 maanden. Ik begin me dan ook echt te verheugen op het terug gaan naar Sitka. Ik merk dat de Joy aankooplijstjes afgevinkt worden en dat de koffer met nieuwe spullen (o.a. zeiljas, zeillaarzen, gordijnen) al ingepakt klaar staat. Een nieuwe electrische ankerlier bestellen we deze week. Naast het grote spinnakerzeil voor Erik, gaat ook deze "gewoon" in de koffers mee. We hopen dat we eind februari naar Alaska kunnen...
Een zeilplan in "sneeuw" geschreven voor 2022 tref je hier aan.

Niets is zo veranderlijk als een zeilplanning. Bij het maken van een ruwe schets moeten we nu naast de weersomstandigheden ook rekening houden met Corona. Wij voelen ons flexibel en ervaren gelukkig nog steeds "vrijheid" in onszelf, dus we leven met de dag. Maar omdat Arianne het leuk vindt om met planning bezig te zijn, hebben we toch een soort van plan voor 2022. Dat doen we ook voor jullie he! Dan weten jullie waar we mogelijk uithangen en waar jullie ons kunnen bezoeken. 

* Eind februari reizen we weer terug naar Joy in de Thimblyberry Bay in Sitka (Alaska)
* Maart - april: klussen doen voor het waanzinnige Arctic expeditieschip zelfbouwproject, Joy wat aandacht geven en gezellig samenzijn in de Sitka community. 
* Mei: sightseeing gletsjers en prachtige baaien van Zuid-Oost Alaska
* Juni: bij Prince Rupert de grens over naar British Colombia, Canada. Naar Vancouver varen.
* Juli: ouders van Michiel willen graag naar BC komen, campers huren en een aantal weken o.a. de Nationale parken van Canada verkennen
* Augustus: Vancouver Island en omgeving; misschien dat Michiel naar NL gaat voor bedrijf. 
* September: besluit of we naar het zuiden of Noorden gaan: via West kust VS naar Mexico of terug naar Sitka. 

Na nog meer spanning opbouw over wat wij in Nederland doen, komt hier het verlossende antwoord. Michiel is een eigen bedrijf begonnen in samenwerking met goede vriend Jeroen. Direct na aankomst op Schiphol op 1 augustus werden onder het genot van wat biertjes in het Schippershuis in Hoorn nieuwe plannen gesmeed. Nadat mijn medische onderzoeken met een grote geruststelling afgerond waren, konden de plannen in daden worden omgezet. Michiel kocht een nieuwe ontwerp laptop en ging aan de slag met het uitdenken en ontwerpen van een geautomatiseerde productie machine. Hij was enorm toe aan een intellectuele engineer uitdaging. Ik zag hem opbloeien; vol enthousiasme en met een enorm doorzettingsvermogen zet hij zich in om van het nieuwe bedrijf samen met zijn zakenpartner Jeroen een succes te maken. De machine is altijd in zijn hoofd, het moet wel gaan werken en de tijdsdruk is hoog. Immers wacht ons huis Joy op ons. 

Tijdens dit schrijven zit ik op een comfortabele bank in ons "pop-up" appartement in het bedrijfspand van Jeroen op het industrieterrein in Zwaag. We wonen hier sinds een maand. We hebben er een fijne plek van gemaakt. We geven gehoorzaam gehoor aan het advies van Rutte om thuis te werken. 
We voelen ons flexibel zonder materialistische bezittingen en vinden het al gauw luxe genoeg. De verwarming brandt aangenaam, we hebben een warme douche, groot luxe bed en snel internet. 
En een goede fiets, yogamatje en Netflix voor mij. Wat heeft een mens nog meer te wensen. 

Michiel gaat vast en zeker nog uitgebreid bloggen over zijn nieuwe machine, maar vooralsnog is hij super druk. Vandaag zijn er 2 programmeurs die hem helpen met het programmeren van de ingewikkelde instellingen van de Fanuc robot. De machine, die de naam "Arie" heeft gekregen (uitleg blijft nog ff een geheim) kan al steeds meer zelfstandig zijn zaag, tap en pons kunstjes doen. 

Een inkijkje in mijn dagbesteding. In de zomerperiode heb ik een maand productiewerk gedaan in het bedrijf. Toen dat klaar was, kon ik me aanmelden voor yoga, pilates en sportlessen. Het gezellig samen sporten had ik enorm gemist. Ik voelde me al gauw thuis bij Sacha studio om de hoek van het luxe appartement in de binnenhaven van Hoorn, waar we tot eind november hebben gewoond. Na een paar lessen gevolgd te hebben, kwam de vraag van Sacha of "iemand" kon invallen. Ik heb toen heel voorzichtig mijn vinger op gestoken. "Ik heb het nog nooit voor het "echie" gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan", aldus Pippi Langkous. Met meer dan 20 jaar ervaring in diverse yoga stijlen, aerobics opleiding, een aantal yoga retreats en workshops, ervaring met bootcamp en alle LesMills lessen  moet dit goed komen. En nu ben ik dus officieel yoga- en pilates juf. Ik vind het heerlijk om te doen en het gaat helemaal vanzelf. Daarnaast wandel ik veel, doe wat hand- en spandiensten in het bedrijf en heb ik al vele Netflix series afgevinkt. En we genieten natuurlijk ook enorm van de nabijheid van familie en vrienden. Het voelt zo vertrouwd met vriendinnen. We pakken de bijklets draad gewoon weer op. Fantastisch dat we van de partij waren op het prachtige onvergetelijke huwelijksfeest van mijn broer, het gezellige 50 jaar getrouwd familie weekend van mijn schoonouders, spannende Sinterklaasintocht met zeilvrienden, vele verjaardagen en het mooie kerstfeest 2021 met heerlijk eten. We voelen ons dankbaar!

Wij wensen jullie allemaal een gezond, inspirerend en avontuurlijk 2022 toe!
Hopelijk treffen we elkaar weer in de volgende blogs. 

Hartelijke groeten, Arianne & Michiel

Op 31 dec geven Wendy en ik een sportles op het Oostereiland

Vriendin Hanneke komt met haar gezin op bezoek: darten, luchtbuks schieten en de originele flipperkast wordt uitgeprobeerd op de speelzolder. 

Schuimtaart en chocolade oreo ijstaart, smullen op 2e kerstdag;
Mama, nichtje, schoonzus en broer Van Mil

Prachtige toren met diverse heerlijke voorgerechtjes in huize Van Millekes

Familieweekend van Heumen in Den Ham ter ere van 50 jaar huwelijksfeest
Michiel met gezin van zijn broer relax op de bank


Het bruidspaar Albert en Marian met Siepe & Pepper

Michiel met zijn "Arie" volautomatische productiemachine

Van Hanneke krijg ik een mooie sjaal voor mijn verjaardag

Toon, Marij en Wende van SY Pien komen op bezoek voor de Sinterklaasintocht

We doen een zeiltripje op het IJsselmeer eind oktober met de Beau4 van Marcel

Traditionele NL Sintkadootjes met gedicht voor Erik, Krystina en Frances in Sitka
FedEx bezorgt binnen een week. 
Onze slaapkamer op de Oude Doelenkade, kunnen we blijven dromen over BoraBora. 

Broers en zus

Vriend Remco wordt 50 jaar, klein feestje in Amsterdam

En ook Michiel is weer een jaartje ouder geworden, lunchen met zijn ouders

Trots op mijn nichtjes en neefje: bruiloft op 8 okt

Ons "pop-up"studio in het bedrijfspand, gezellig toch?

Een foto van een foto: Familie van Mil samen op een prachtige bruiloft






Reacties

  1. ALLEREERST wens ik jullie een Geweldig Mooi en Spannend Vaarjaar en ook Gezond jaar 2022 .Wat ben ik blij dat jullie gewoon in Nederland waren en niet door ijsberen opgepeuzeld :)
    Dat is natuurlijk gekheid maar zo ineens verdwenen was best vreemd enz. Niet meer zo doen he haha .
    Jullie hebben daar en onderweg best veel meegemaakt maar hier zaten jullie ook niet stil .Leuke tijd zag ik aan de foto's . En ik hoop dat jullie dat arme schip de JOY weer snel zullen bemannen en de reisverhalen weer kunnen beginnen.
    Het ga jullie goed !!
    Groetjes Aad Kraaijenbrink , de landrot .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Aad, hartelijk dank voor je gelukswensen. Super leuk dat je onze trouwe enthousiaste bloglezer bent. We gaan onze avonturen in 2022 weer met je delen. We wensen je een gezond en inspirerend jaar toe! Tot gauw

      Verwijderen
  2. Hi Jaaa ik ben blij jullie er weer zijn !! Veel geluk daar in 't verre maaar mooie land ! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, wat leuk om weer een update te lezen. Bedankt! Alvast een goede reis terug!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten