Vaar met ons mee op de Reserve V


Motorvrachtschip Reserve V

Dit mooie geklonken stalen motor vrachtscheepje van het type ‘Katwijker’ is gebouwd in 1926 in opdracht van N.V. Nationaal Veem. Zij leverden diensten op het gebied van veembedrijf, expeditiebedrijf en schuitenverhuurderij. Dit hield in dat zij verantwoordelijk waren voor het wegen, sorteren, opslaan en bewaren van goederen, evenals het transporteren van deze goederen via schepen zoals de Reserve V.

Ze is gebouwd door scheepswerf ‘De Hoop’ van de gebroeders Boot te Leiden. De opdrachtsom voor de bouw bedroeg fl 13.000,- gulden en voor dat geld werd het gehele schip gebouwd en uitgerust met een 30 pk Kromhout motor (type 3565), en een mast en laadgerei. Het schip was ontworpen voor een draagvermogen van ‘60 ton bij aflading tot merk (18cm onder dek)’. 

De scheepstekeningen uit 1926 en het originele bouwbestek zijn ondergebracht in het archief van het Maritiem scheepvaart Museum in Rotterdam, onder de oorspronkelijke scheepsnaam: ‘Reserve V’. Kopieën zijn ter inzage aan boord.



Classificeerders werkschip
Vanaf 1965 tot eind jaren ‘70 heeft het schip dienst gedaan als classificeerderswerkschip onder de naam ‘Beer III’ in onder andere de Rotterdamse haven. Daartoe werd ze uitgerust met pompen en compressoren voor het sorteren en classificeren van materialen.

Woonschip

Daarna werden de pompen en compressoren gesaneerd en is het schip omgebouwd tot woonschip. De vorige eigenaren hebben ‘Beer III’ tussen 2000 en 2004 in de huidige staat gebracht en haar weer de oorspronkelijke naam gegeven: Reserve V. In die periode heeft het schip ook de huidige modernere motor gekregen: een gebruikte Mitsubishi 6D22 Diesel uit 1993 die teruggeregeld is naar 150pk. 

De Reserve V heeft in de afgelopen 20 jaar vele Europese binnenwateren bevaren in Denemarken, België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije. Van Berlijn tot Parijs en van Lyon tot Budapest. Het schip is CBB gecertificeerd en uitermate geschikt voor lange reizen door Europa, inclusief de Franse kanalen.

Wetenswaardigheden huidige werking
Dieselmotor met beunkoeling, met waterpomp en inlaatfilter voor uitlaatkoeling. 2x 24V Dynamo voor startaccu set en licht/huishoud accu set. Hydrauliekpomp op uitgaande as voor boegschroef met joystick powersteering. Vetgesmeerde schroefas. Handhydraulisch stuurwerk met handpomp.

Wij zijn eigenaar vanaf maart 2025 en zullen regelmatig op Reserve V zijn om te reizen, werken en verblijven. Wees welkom om haar te komen bewonderen. We vinden het leuk om bezoek te ontvangen en zullen op deze blog laten weten waar we uithangen. In 2025 is ons vaargebied "een rondje om de kerk" in Nederland. We nemen de tijd om te wennen aan het varen met een 23m zwaar stalen motorschip op drukke rivieren.  

We verheugen ons op nieuwe avonturen, vaar met ons mee via deze blog of in het "echt". 

April: Kleine Kanaaldijk 10 in Meerkerk
Mei: 
Juni:




Reacties