Trouw niet voor je 40 bent

"Trouw niet voor je 40 bent 
En alle geheimen van het huwelijk kent
Heus het is nog niet te laat
Als je na je veertigste pas trouwen gaat
Blijf wat langer vrijgezel..."

Een uitstekend advies van de Havenzangers 15 jaar geleden. 
En de mannen in de HAVEN kunnen het weten...

Wij zijn op 29 mei in het huwelijksbootje gestapt. 
"Hoezo dan? Waarom dan?" waren enkele reacties van familie en vrienden.
Nou gewoon omdat het leuk is en we hadden bedacht dat het toch wel handig is dat we de juridische zaken goed geregeld hebben voor elkaar als er tijdens onze avontuurlijke zeilreis onverhoopt wat gebeurd. Er is toch niks mooiers om vanuit ultieme vrijheid een liefdevolle verbinding aan te gaan? 

Het trouwprojectje tussendoor is ontstaan tijdens een strandwandeling nabij Alicante afgelopen januari. We hadden samen grote lol over het idee om "als paupers" gratis te gaan trouwen in het stadhuis van Leiden. Ik ben van de actielijstjes afvinken en deze stond er ook op. Dus burgerzaken gebeld. Nou de opties voor "paupers" waren al vergeven tot eind juli. Dat zou te laat zijn, dus wat waren de opties voor "bijna paupers"? Op dinsdag 29 mei om 9.00 uur was er nog plek. 
Nou reserveer die plek maar voor ons. En zo is onze trouwdatum geboren. Eigenlijk heel mooi, precies 8 jaar na onze 2e date toen de vlinders begonnen te fladderen. 
Michiel werd 's avonds verrast met de mededeling dat hij 29 mei moest vrij houden in zijn agenda. 
Het is wel duidelijk wie de broek aan heeft...

Dat van 29 mei vrij houden is niet helemaal gelukt. 

Heel romantisch samen op 1 fiets naar het stadhuis. Achterop een zacht kussentje met de toepasselijke tekst "going to the ocean".  Een mooie trouwceremonie met persoonlijke huwelijksbeloftes. 
Ik heb in mijn huwelijksbelofte aan Michiel vanalles beloofd, maar vooral dat ik niet het vliegtuig stap als het ff moeilijk is. Michiel uitte in zijn verhaal dat hij zonder mij dit avontuur niet zou durven, willen en kunnen. Hij zou de planning voor vertrek zeker niet rond krijgen...

Na de hartelijke felicitaties van beide ouders en getuigen zus Iris en broer Maarten, de lekkere koffie en de heerlijke lunch op het zonnige terras moesten we 's middags naar Vlaardingen voor N-examen  zendamateur. Ik liep daar in mijn witte trouwjurkje en bloem in mijn haar rond tussen wel 100 zendamateurs nerds. OMG alle zolderkamer mannen van NL hadden zich verzameld in een uitgeleefde middelbare school in Vlaardingen. Ik was super blij met MIJN knapste man. En na 75 min ploeteren op het examen ook nog extra trots: MIJN man was geslaagd met maar 5 fouten (40 vragen abracadabra). 

Maar ff terug naar de tekst van de havenzangers: "blijf wat langer vrijgezel".
Bij trouwen hoort een vrijgezellendag. Broer Maarten heeft in februari de organisatie al in gang gezet. Op zaterdag 26 mei zou Michiel opgehaald worden door 7 vrienden voor een gezellige vrijgezelle mannendag.Allemaal mannen in verschillende stadia van ongetrouwd zijn, moest dus goed komen. Met een smoes heb ik Michiel van de boot naar huis gelokt. We woonden namelijk traditioneel apart voor het huwelijk. Michiel op de boot en ik in ons flatje. Hij vond het daar lekker rustig studeren voor het examen zendamateur. Ook kan hij beter slapen op de boot, waar het donkerder en stiller is. Ik woon nog ff "thuis" voor het leegruimen en de dagelijkse verplichtingen van o.a vrijwilligerswerk in het ziekenhuis en mijn Iraanse taalmaatje. 
Maar goed, Michiel zat op 26 mei druk examens te oefenen toen zijn vrienden hem om 13 uur kwamen ophalen. Hij was super verrast. Eigenlijk een groot compliment voor mij, want ik ben niet goed in geheimen. Ik was zelf zenuwachtig voor Michiels vrijgezellendag. Ik vond het zo leuk! 
We zagen paniek in zijn ogen: zijn studieplanning viel in het water. En dat is ook echt uitgekomen, want op zondag heeft hij meer zijn kater uitgedut op de boot dan dat hij gestudeerd heeft. Ik weet dat precies als berichtjes uren onbeantwoord blijven. 
Hij heeft een fantastische dag gehad met kleiduif schieten, bier, vlees en nog meer bier....

Mijn vriendinnen hadden mij last minute ook nog verrast met een vrouwenparty. Met 3 vriendinnen super gezellig op pad geweest. Geroeid in het huwelijksbootje in het Westbroekpark. Gelukkig had ik net roeiles gehad van Michiel in onze nieuwe AB dinghy. Toen we nog geen buitenboordmotor hadden. 
Natuurlijk heerlijk wijn gedronken op zonnig terras en heerlijk Thais gedineerd; waar kan het ook anders, in de jachthaven van Scheveningen. Bedankt meiden!

We kunnen voor nu een dikke krul zetten bij de actie "trouwproject". 
De laatste acties: huis leeg maken, meubels verkopen, installatie SSB radio, maken windvaanstuurinrichting enz...
We verheugen ons enorm op het trouw/vertrekfeestje op zat 7 juli. 
En een dag later gooien we los uit de haven van Leiden. 
Dan gaat het grote avontuur echt beginnen, gaaf!

Reacties