Camperen in British Columbia

Elke keer als er zoveel tijd overheen gaat voor ik weer een blog maak wordt het alleen maar lastiger natuurlijk.

De laatste blog was van Arianne, en ergens in juni. In de tussentijd is de zomer al weer een flink eind voorbij. We zijn inmiddels met de boot in Canada aanbeland, en dat is niet voor het eerst.

We zijn namelijk van half juni tot half juli ook in Canada met twee campers op pad geweest. Niet kamperen dus maar Camper-ren!  Mijn ouders zijn op bezoek geweest in Vancouver, en we hebben drieënhalve week rondgereden in British Columbia en de Rocky Mountains van Canada. In een joekel van een camper met een uitschuifkeuken en een uitschuifbed. Tenminste, wij vonden het een joekel, maar als je een beetje in die camperwereld rondrijdt dan zie je (vaak) Amerikaanse campers, formaat touringcar met dubbele achterassen, die ook nog volledig aan de zijkanten kunnen uitschuiven. Met erachter- als 'aanhangertje', een grote pickup-truck. Met in de bak van die pickup-truck dan weer een hele grote Harley Davidson-driewieler. Geen grap! Je kan het maar nodig hebben allemaal. Dit was onderdeel van een damesuitje van een stel gepensioneerde dames uit Texas.

Daarbij vergeleken waren onze campertjes maar klein. Maar wel van alle gemakken voorzien; douche, airconditioning, kachel, tv, vries-koelcombinatie, magnetron, oven, you name it. Extreem luxe allemaal en het zal geen verbazing wekken dat al deze luxe voornamelijk beschikbaar is als er op de camping een dikke stroomkabel aangesloten is. Er zit voor de vorm nog wel een zonnepaneeltje op het dak, en er zit een watertankje in maar je moet wel om de twee dagen zo'n beetje ergens weer bijvullen of je grijs/zwartwatertank leegmaken.

Ik dacht ook dat je qua energie wel wat langere autonomie zou hebben, maar er zit bijvoorbeeld geen omvormer in en een paar fatsoenlijke accu's, dus als je de apparatuur, of je laptopje wil gebruiken moet je de gelijk de generator starten. Raar vind ik dat, want als je rijdt -wat nog best wel eens voorkomt met een camperreis- heb je ook al de motor urenlang aan en die is krachtig genoeg om ook een paar flinke accu's op te laden.

Maar echte autonomie heb je ook pas nodig als je gaat 'wild' kamperen, en dat hebben we bijna niet gedaan. In de populaire gebieden is het best druk met campers, en dan zijn de kampeerplaatsen veelal volgeboekt. Dat zijn we niet meer zo gewend; wat mij betreft is 'geen plan' het beste plan, vooral als je niet per se afhankelijk bent van faciliteiten maar dat is geen goed idee als je in het begin van het hoogseizoen met een camper op pad gaat. Voorafgaand aan onze campertrip, bij het online zoeken naar kampeerplaatsen op internet hadden we al gezien dat het erg druk is in het hoogseizoen en dus hebben we veel kampeerplaatsen vooraf al vastgelegd, en daarmee ook de route en planning.

De campertrip had niet per sé een soepele start, eerst was de koffer van pa en ma achtergebleven op Schiphol en daar hadden we best een hoop gedoe en vertraging van. Veel gebeld met muziekjes van antwoordapparaten van bagage afhandelbedrijven die wel je beltegoed opmaken maar niet communiceren en waar je geen reet mee opschiet als je ze eindelijk wel een keer aan de lijn hebt. Dus op een gegeven moment moet je dan besluiten niet langer te wachten op de koffer omdat we ook een planning hebben met gereserveerde campings, honderden kilometers verderop en daar moet je ook nog heen kunnen rijden. Dus we hebben snel wat kleren, medicijnen en toiletartikelen gekocht en zijn maar gewoon zonder koffer op pad gegaan. Vervolgens op de snelweg kwamen we een toeterende en druk gebarende bus chauffeur tegen die ergens ontevreden over was, maar we konden niet bedenken wat het was tot we de volgende dag gebeld werden door de verhuurmaatschappij die vroeg of we een aanrijding hadden gehad met een bus. We waren ons van geen kwaad bewust maar blijkbaar had Pa de spiegel van die bus aangeraakt met de zijkant van de camper. Klein bier, want op de camper zat alleen een soort gumstreepje van de bus spiegel die je er zo vanaf kon poetsen maar het geeft toch veel gedoe omdat het als een 'Hit and run' incident in de boeken wordt gezet.

Wij hebben een Ford gehuurd, en het ding zuipt als een ketter. Gemiddeld over 2000 km loopt ie 1 op 4 (!), ongelode benzine. Een efficiëntie die sinds de oprichting van Ford in 1903 nooit veel verbeterd kan zijn. Voor dat verbruik krijg je dan wel dat typisch Amerikaanse holle 'gas guzzler' geluid van veel grote cilinders en brandstof die nog vloeibaar de uitlaat uitspuit als je het gas intrapt maar verder is het mij een raadsel waarom dat autobedrijf nog bestaat. Om de actieradius van het voertuig te verbeteren wordt in plaats van de motor aan te passen gewoon de brandstoftank vergroot ofzo. De eerste keer dat we gingen tanken dachten we dat ie ergens lek was.

We hebben niet álle watervallen op de route gezien, maar wel veel en in ieder geval de meest spectaculaire. De rivieren waren gezwollen, droogteproblemen elders in de wereld waren hier geen issue want enkele rivieren zijn buiten hun oevers waardoor enkele wandelroutes langs deze rivieren onbegaanbaar zijn.

Er zijn duizenden meren, naaldbomen en bergen en die hebben we allemaal gezien. En ook grizzlyberen, grondeekhoorns, herten. We hebben uitgekeken naar elanden, maar die laten zich niet eenvoudig ontdekken. Om wildlife te spotten moet je langer op een plek blijven en vroeg opstaan. Ik had eigenlijk verwacht meer wildlife te kunnen spotten maar ik denk dat dat veel noordelijker zit, waar minder mensen zijn ofzo.

Het was wel heel fijn om zoveel quality time met mijn ouders te hebben. Lekker elke dag 's ochtends en 's avonds samen koffie drinken met op zijn Nederlands een koekje erbij; met pa een koel biertje drinken en fanatiek hout sprokkelen en kampvuurtjes stoken. Met ma is het gezellig om te wandelen en er is altijd genoeg gespreksstof om over te keuvelen.

Banff National Park: de Rocky Mountains zijn overweldigend mooi

Pa & ma: bedankt voor deze bijzondere intense reis samen!

We hebben super veel prachtige foto's en filmpjes gemaakt. Hierbij een impressie! Excuses voor het feit dat niet alle fotos een ondertiteling hebben en dat ze niet precies op volgorde van de reis staan, maar ik weet bijvoorbeeld niet meer precies welke foto nou bij welk meer is gemaakt. Toch heel veel leesplezier toegewenst! Kijk en verwonder...

Athabascagletsjer van Colombia Icefield: absolute hoogtepunt en met fantastisch zonnig weer
De Icefields Parkway is een van de mooiste wegen ter wereld.

Lake Louise: in de verte zagen we de eerste zwarte beer met jong in Canada

Lake Moraine, het is een late zomer in BC en het is koud!

Een van de vele spectaculaire watervallen in Provincial park Wells Gray

Tienduizenden jaren van indrukwekkende watervallen en vulkanisme vormen het spectaculaire landschap.

De sneeuw smelt en de rivieren staan super hoog; er is veel water
gevallen in het voorjaar. Wat een natuurgeweld!

Afschrikhek op de camping in Jasper National Park,
zodat er niet opeens een beer bij je tent staat.

Lekker in het zonnetje

Lekker lunchen op zonnig terras in Jasper.
Ik las in het nieuws dat het momenteel geteisterd wordt door bosbranden.

Eindelijk een nachtje "wild" kamperen op een topplek en de worstjes gaan op het vuur

Canada Day op 1 july: groot feest op een historische plek in het durp 100 Mile House

Drukte bij de kassa voor Williams lake Stampede, Uitverkocht maar wij hadden al kaarten!

Wat een bijzondere culturele ervaring: Internationaal Stampede in Williams Lake
We zijn in het land van de ranches en cowboys

We vinden het wel een beetje zielig voor de paarden, kalfjes en stieren..
Met samengeknepen billen zitten we te kijken

Wandelen over een met boom-skeletten bezaaid strand langs de Sea-to-Sky-way tussen Vancouver en Whistler

Dagje Victoria: heerlijk die spaanse klanken op het Mexicaanse festival!
Parliamentgebouw in Victoria

Watertaxi

Lekker genieten van de zon en de prachtige eilanden op de BC Ferry

Fantastische hike naar lakes op 3 niveaus

Effe wandelen hoor, op gympies door de sneeuw ploeteren en glijden

Albert en Marian slaan de sneeuw wandeling graag over

Peyto Lake bij ochtend zonlicht: magisch!

We vertrekken om 6 uur voor de Icefields Parkway, waanzinnig mooi licht en geen toeristen

Een grote bruine beer is ook lekker vroeg uit de veren!

Moraine Lake in de avond als de andere toeristen weg zijn

De goederen spoorlijn door de bergen is indrukwekkend! Er wordt in meerdere musea aandacht besteed aan de bouw van deze spoorlijn. Een enorme onderneming, dwars door de uitgestrekte, ruige en bergachtige wildernis in een tijd waarin nog geen zware wegenbouwmachines bestonden.

Michiel rent regelmatig naar het spoor bij het horen van de fluit om de soms eindeloos lange treinen voorbij te zien denderen. Mooi gezicht!

Marian en de camera

De knappere familie van de Merel

We zien regelmatig wilde herten in Banff national park, hier waden ze door de rivier.

We wandelen de Hoodoo Trail, dit zijn smalle rotsformaties die op stenen mensen zouden lijken. Ik vind ze meer weg hebben van BarbaPappa's

Banff national park

Verschillende soorten eekhoorntjes: te schattig staan ze te poseren voor de foto