Building suspense..








Het moet natuurlijk niet op werk gaan lijken, dat bloggen. Het bloggen is er een beetje bij in geschoten. Omdat we geen zin hebben of geen tijd, aan het zeilen zijn of gewoon kapotmoe.
Zonde wel om 'momentum' na het afscheidsfeestje een beetje te verwaarlozen, maar het is niet anders. En door even niks te bloggen bouwen we de spanning een beetje op. 

We hebben best wel een drukke tijd achter de rug met alle regeldingen en festiviteiten eerst, en daarna toch met enige spoed op pad omdat het alweer augustus is inmiddels. Dus we moesten een beetje onthaasten.
En al hebben we ogenschijnlijk alle tijd, we hebben geen zin om overvallen te worden door een vroege herfst als we nog zoveel mijlen moeten maken om een beetje in het vriendelijke weer te blijven.  Dus voor die tijd willen we eigenlijk wel de golf van Biskaje overgestoken zijn. Maar we willen ook nog zoveel zien en bezoeken langs de prachtige kust van Normandië, Bretagne en de kanaaleilanden. En we slaan al zoveel over! 

We zijn aanstaande zaterdag drie weken onderweg, waarvan bijna twee weken in Frankrijk. Of eigenlijk pas twee weken. Toen we vertrokken bij de sluis IJmuiden kwamen we bij toeval nog een laatste uitzwaaier tegen: 
Bedankt Wim voor de foto's!
Mooi Middelburg.
Prachtig middeleeuws plaatsje met kruipsluipdoor steegjes
We zijn eerst naar Zeeland gevaren: 's nachts via het slijkgat  bij Stellendam weer naar binnen omdat er te weinig wind was om verder te zeilen. Best even opletten in die moddersloot om alle verlichte knipperende tonnen in de juiste volgorde af te vinken. Om het spannend te maken leggen ze ook af een toe een snel knipperende ton ertussen die dan niet op de kaart staat.  Maar eenmaal aangekomen (1 uur 's nachts) was het wel lekker rustig in de sluis. Voorbij de sluis en haven gevaren en rond 1u30 ten anker gegaan buiten de haven.  Daar hebben we een dagje gelegen in zalig weer om een beetje bij te komen. Vervolgens door Zeeland gevaren, deels bekend terrein omdat ons oude bootje hier in Dinteloord lag. 
We zijn heel Zeeland doorgevaren met een paar keer ankeren, maar zonder van de boot af te komen. Kennelijk hadden we er nog geen behoefte aan. Pas in Middelburg zijn we gaan passagieren, ook omdat we nog wat reserve motoronderdelen hier hadden besteld, en er een postpakketje zou komen met onderdeeltjes voor de windvaanstuurinrichting.
Je moet wel op (tij)d bij de haven zijn, anders kan je er niet meer in; de ingang valt volledig droog.

Vervolgens door het kanaal en bij Vlissingen eruit gegaan met koers België. 

Van België hebben we eigenlijk alleen de kust gezien.  Ik lag te slapen toen Arianne mij opgewonden wakker gilde. 
Zelf gechecked; geen nepnieuws.
Niet het meest ontspannen ontwaken ooit omdat ik dacht dat we in de komende seconde een botsing met een olietanker gingen beleven maar het bleek om Dolfijnen te gaan! Rond 5 uur in de ochtend  hebben we ze gezien, maar het was te donker voor foto's. En daar was ik ook niet wakker genoeg voor trouwens. Ze hebben een tijdje met ons meegezwommen en geduikeld maar toen gingen we niet meer hard genoeg en waren ze ineens verdwenen.  Zeer indrukwekkende dieren zijn het, waar je vanzelf blij van wordt, zelfs om 05.00 uur rillend in je onderbroek.

Degenen die ons volgen op de AIS (google 'mmsi 244100634) weten dat we inmiddels al, of pas, in Frankrijk zijn, das net hoe je het bekijkt. We hebben op een enkele dag na weinig wind gehad tot nu toe. Dus met het ene slaapdommelkoersje na het andere zijn we eerst naar Boulogne sur Mer gezeild, vervolgens naar Le Tréport en Mers les Bains, daarna naar Fécamp gevolgd door een bezoek aan Honfleur. 
Filmpje van de sluis bij Le Tréport

Hierbij is de nodige diesel verstookt, want een zeiler met tijd heeft weliswaar altijd goede wind, maar een zeiler met diesel komt ook een heel eind.

In Honfleur kwamen we op het verkeerde tij aan, 3 knopen stoming tegen.
Zie hier voor een filmpje daarvan: Tegen de strooooom  Overigens zijn alle filmpjes nog even in ongeknipte staat integraal op youtube gezet, want editen is leuk, maar ook heul tijdrovend.  Als we meer rust in de derriére hebben dan gaan we dat wat beter proberen te doen. En als we goed internet hebben ga ik ze ook nog uploaden! Nu zit ik in een internetcafe, maar met een upload'snelheid' van 0,4 MB per seconde. Ik snap wel waarom de tarieven hier per uur zijn.

En we werden in Honfleur verwelkomd met een donderbui met zwaar onweer en regen met druppels zo groot als regendruppels. 
Klik hier voor Regen! dat zou je in Nederland ook wel willen!
Buiten voor anker en dan met de bijboot naar de haven.



Haven van Boulogne. Niet zo heel pittoresque en rook naar vis en dronken meeuwen.
En bij laag water een behoorlijke klim naar de douche!

Reparatie van de solarpanelen.
Met de schoten van de halfwinder hebben we per ongeluk 's nachts de terminals eraf getrokken. Aan beide kanten natuurlijk; geen half werk :-(


Uitzicht vanaf de krijtrotsen richting Mer des Bains.



De strandvilla's in Mers les Bains, Hier hebben destijds modieuze architecten een wedstrijd fantasie gehouden. De boulevard staat vol met villa's die allemaal een eigen naam hebben en zeer kleurrijk gedecoreerd zijn met balkons, luifels, smeedwerk, rozetten, mozaïeken, geglazuurde stenen, hekjes en erkers. Het is net een sprookjesdorp. 

Binnenlopen van Fécamp, nét voor zonsondergang binnen.

Op de krijtrotsen bij Fécamp. Op de achtergrond drie betonblokken de fundering moesten vormen van een hele grote radar die Engelse vliegtuigen vroegtijdig moest kunnen zien en enkele andere vruchten van de Duitse betonwerken- eea onderdeel van de Atlantikwall.

Het prachtige museum en tevens de stokerij waar de beroemde D.O.M. Benedictine geproduceerd wordt. Lekkere likeur die tevens dienst kan doen als wondontsmetter en starthulp voor de diesel. Uit veiligheidsoverwegingen hebben we een liter gekocht. Filmpje hier: Filmpje van het museum dus! Niet van de drank hé!


Vandaag vertrekken we naar Alderney, door de beruchte 'race van Alderney'. Kanaaleilanden, here we come!

Reacties