"TOF" spaaractie zeilcertificaten

Met de ontmoeting van Michiel 7 jaar geleden is langzaam "mijn liefde" voor zeilen gaan groeien. Ik kan me nog goed herinneren hoe we bij een 3e date op een zomerse woensdag in juni samen gingen zeilen met zijn Sneekermeer bootje, gelegen aan het Volkerak. Er volgde die eerste zomer vele leuke kneuterige weekendtripjes naar o.a Willemstad en Steenbergen. Romantisch met een koud drankje uit de koeltas, kaarsje en plassen op de emmer. We genoten van de stilte en de mooie vogels tussen het riet op de Steenbergse Vliet. Al gauw werden de tripjes groter en verder. Met huurboten en vrienden bemanning op zeilavontuur in Griekenland en naar Londen.

Hoewel ik van nature geen zeiltalent had, vond ik de zeiltripjes ontspannen en leuk.
Afgezien van de sluismanoeuvres die ik de eerste 2 jaar vreselijk spannend vond.
We gingen een paar keer met z'n tweetjes op zeilvakantie in Nederland met een gehuurde 31 voet. Het was steeds meer een gezamenlijke hobby geworden. We kregen dromen over het kopen van een goed zeewaardig zeilschip en misschien wel ooit een wereldreis. Mooie woorden en avontuurlijke verhalen.....concrete plannen?
Het Sneekermeer bootje werd december 2011 verkocht. Een nieuw begin van (uiteindelijk) 3 jaar op zoek naar de voor ons perfecte zeilboot. Meer hierover is te lezen in het hoofdstukje "Joy".

Jaja, een zeewaardig zeilschip aankopen maar met mijn zeilbekwaamheid en zeewaardigheid was het nog niet best gesteld. Ik vond het spannend om te leren.
Diverse jaren nam ik mezelf voor om mijn vaarbewijs te gaan halen en meer vertrouwd te raken met zelfstandig de zeilhandelingen verrichten...
Ik groeide wel in ervaring en zelfvertrouwen, maar tot 2017 was het niet gelukt om ruimte, concentratie en discipline voor studie op te brengen.

Uiteindelijk kan ik nu trots vertellen dat voorjaar 2017 de tijd van certificaten verzamelen is geworden. Beetje druk op de ketel met onze reis in het vooruitzicht.
Michiel als inspirerend voorbeeld: vanaf april was hij bijna dagelijks online aan het studeren en examens oefenen voor zijn GMDSS module (Marcom B).
Ik heb de cursus Theoretische Kustnavigatie bij de Zeezeilschool Scheveningen gevolgd. Blij met de nieuwe kennis en inzichten.
In mei heb ik mijn vaarbewijs gehaald en in juni het basiscertificaat Marifoon.
Als kers op de taart hebben we tijdens de Sail/Marinedagen Den Helder ons certificaat Morse Code behaald. TOF: Try Other Foot, in het dagelijks gebruik door radio telegrafisten betekende dit: je kan niet seinen.

Maar dat geldt niet voor ons: wij hebben bewezen met de linkervoet leesbaar Morse schrift te produceren. Je hebt er alleen geen bal aan, want het wordt bij de radio communicatie op het water niet meer gebruikt ....

Reacties