Wiksels en weegsels.

Disclaimer: 
Hieronder staat een hele waslijst met spullen. Als je van spullen houdt en gadgets kan ik je aanraden een boot te kopen. Thuis zijn we lekker aan het ontspullen, maar op de boot moet er nog van alles bij.  Daar kan je helemaal op los als het gaat om spullen kopen. Zeker als je een best eindje gaat varen blijk je ineens van alles nodig te hebben dat ook nog best duur is. Vaak gaat dat over veiligheid. Wanneer denk je dat je er genoeg aan gedaan hebt om met een goed gevoel zee te kunnen kiezen? Maar het gaat ook over comfort, hoe comfortabeler alles is, hoe beter. En over back-ups. Wat doe je als de stuurautomaat stukgaat? Vierentwintig uur per dag sturen houdt niemand vol. Wat als de accu's sneller leegraken dan bijladen?  Wat als het water bederft? (Bier drinken!) Watalswatals.  En anderen hebben er ook nog een mening over, of hebben eigen angsten en scenario's die dan gedeeld worden en daar ga ik dan toch weer over nadenken. 

Dus we gaan  een EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) kopen, een baken dat via de satelliet je positie uitzendt met noodsignaal. Handig voor als je boot zinkt of in de fik vliegt en je hebt geen zin om 1000mijl naar de kant peddelen met je opblaaskano.

Beter nog is de boot niet te laten zinken. Dus hebben we vorig jaar alle afsluiters en huiddoorvoeren vervangen. En de lenspomp gereviseerd en een automagisch bilgepompje geïnstalleerd. Ook de douchevloerpomp is nieuw en die heb ik nu als bilgepomp aangesloten. Nu moet je alleen even een kraan omzetten als de de douchevloer wil droogpompen. 
Ook een ontzettend goed idee is om de boot zo min mogelijk in de fik te steken dus heb ik ook de brandblussers vervangen en een nieuwe gasslang gekocht. Die ik trouwens nog wel even moet monteren. Het elektrisch paneel vervangen hoorde daar ook bij. Weg met de knetterende schakelaartjes en zekeringen van 30 jaar oud.
Reddingsvlot;  hebben we al maar moet gekeurd of vervangen worden. Bij afkeur een nieuwe kopen, of wellicht zowieso wel?  Het ding is immers al veertien jaar oud. Is duur maar we gaan ook niet zonder op pad, of met een 'status onbekend' vlot.

We moeten nog een goede bijboot zoeken. Een goede bijboot is onontbeerlijk bij onze plannen. De bijboot dient makkelijk op het voordek te passen en moet tegen zonlicht kunnen. Geen PVC dus maar Hypalon. Ik ben ook wel gecharmeerd van een vouwboot omdat die (bijna) niet lek kunnen (bijvoorbeeld Porta-boat) maar ik ben er nog niet zeker van dat we een dergelijk bootje op ons voordek uitgevouwen krijgen. Bovendien zijn deze een stuk duurder. De bijboot fungeert eigenlijk als auto als je per boot reist en dan is het fijn als ie goed vaart en niet te makkelijk lek gaat. Mensen die mijn rijstijl kennen weten waarom. 

Bijbehorend een buitenboordmotortje. Simpel en niet te zwaar. Tweetakt 5 pk oid. Een viertakt motor is wat schoner qua uitstoot, maar een tweetakt is simpeler en makkelijker te onderhouden in (ei-)landjes waar ze nog nooit een viertakt motor gezien hebben. Bovendien; waar laat je de afgewerkte olie van een viertakt als deze vervangen moet worden op plaatsen waar geen milieustraat is?

Details van het mechaniek
Windvaanstuurinrichting. Om de boot zichzelf te laten sturen mbv de wind. Dat scheelt een hoop stroomverbruik van de elektrische stuurautomaat die we ook hebben en is minder gevoelig voor elektrische storingen, want het ding is volledig mechanisch. En ik snap mechanische dingen.
Er zijn servopendulum systemen te koop met stuurlijnen die naar onze centercockpit moeten om vervolgens via het stuurwiel en stangensysteem het roer te bedienen. Maar die wil ik niet. Veel teveel overbrengingen. 
Daarom heb ik gekozen voor de zogenoemde Hydrovane windvane, maar omdat ik die te duur vond om te kopen heb ik er zelf een ontworpen met dat ding als voorbeeld. Heel veel op de website zitten spieken en zoveel mogelijk maten uit de beschrijvingen, foto's en filmpjes gehaald. Vraag liever niet naar de tijd dat dat gekost heeft, het is ook voor de hobby. Bovendien wordt de mijne beter (hoop ik) want met opklapbaar roer en die levert Hydrovane niet.


 

Windvaan zoals ie op de achterkant van de boot komt (denk ik)

Opklap Roerblad met NACA profiel

Vuilwatertank, liever niet maar is eigenlijk verplicht op sommige plekken. Daar moeten we nog een plekje voor zoeken en om de rotzooi aan te kunnen sluiten moet de boot misschien ook nog uit 't water. Veel werk en behalve extra kans op verstoppingen, lekkage en onderhoud weinig plezier van. Kan ook nog wel later ergens.

Extra zonnepanelen; om het bier koud te kunnen houden met de koelkast als de zon schijnt en daarom van levensbelang, verwachten we vaak te kunnen gebruiken. Ik wil nog twee extra panelen in de zeereling maken, zodat ik ze op kan klappen en ze zo nog iets gunstiger op de zon kan zetten.

Sleepgenerator; om het bier koud te kunnen houden met de koelkast als de zon niet schijnt. Is een stang met propellor die dmv een lange lijn verbonden is met een dynamo die in het hek van onze boot wordt gemonteerd. Als we zeilen gooien we de propellor in t water en die drijft dan de dynamo aan. Dit werkt ook s'nachts, en je kan er ook de navigatieapparatuur mee aan de gang houden. Deze hebben we al tweedehands aangeschaft en die moet ik nog een beetje oppoetsen. 
Nog even geen windmolen; we varen hopelijk vaak ruime wind en dan ga je dus deels met de wind mee. Da's niet gunstig voor je windmolen. Bovendien als we voor anker liggen willen we zo beschut mogelijk liggen. Da's ook niet gunstig voor je windenergie.

Verder hebben we ook besloten om tóch een SSB radioinstallatie in te bouwen. 
Ik heb een studieboek gekocht en ga me aanmelden voor het examen dat ik dan natuurlijk nog wel denk te kunnen halen.  Je moet namelijk zendgemachtigd zijn en dat betekent dat ik officieel radioamateur ga proberen te worden. 'Breakiebreakie. Pappa Bravo Foxtrot.  

Het beste anker dat te koop is moeten we ook nog aanschaffen. Een goed anker werkt namelijk veel beter tegen strandingen dan een goede verzekeringspolis. 

Van die dingen dus.. En dan hebben we nog een lijst met 50 openstaande puntjes.

De zonnige kant van het verhaal is dat iedereen gewoon mag sponsoren!  Dus mensen die gebukt gaan onder zware portefuilles of last hebben van slechte bankrendementen; wij kunnen uw geld beter opmaken dan u ooit zult kunnen!  Help een stel binnenkort dak- en werkloze zeezwervers de wereld rond! 

Bij schenkingen boven tienduizend euro wordt u voortaan in elke blog bejubeld, bewierookt en geprezen. Aan boord zal nog uitsluitend in superlatieven over u worden gesproken en lof worden getuit, daar zal de kapitein persoonlijk op toezien. Er worden bossen veren gestoken in nauwe plaatsen! Als we buiten de 12 mijlszones (en op de motor) varen wordt u bezongen door Arianne! U krijgt een eervolle vermelding op uw eigen pagina op dit wereldberoemde blog en u mag het levenslang gratis lezen.

Reacties