Tonijn, toch niet zo fijn

Heel de dag zwom ons inktvisje al achter de boot aan in een poging weer een vis op het menu te krijgen. In het inktvisje zit de haak verstopt en dat sjeest met 5 knopen over het wateroppervlak. Een roofvis met katachtige reflexen kan zo een voorbijsnellend 'beestje' niet weerstaan en voor ie het goed en wel bekeken heeft gaat ie erachteraan en hapt erin. Dan is zijn kostje gekocht. We hadden eigenlijk net de moed opgegeven en hadden blikjes tonijn opgediept uit ons voedselruim, ruim voorzien van blikken allerlei. Net als Arianne een blik tonijn wil openmaken begint de molen van de hengel te lopen! Toch nog verse vis op het menu! We rollen gauw de genua in zodat we langzamer gaan en ik trek langzaam maar zeker de vis naar de boot. Het blijkt ook nog een tonijn! Mooi beest, geen schubben en lekker vlees ;-)


Omdat het door de golven ondoenlijk is om op het achterdek te blijven, de boot maakt forse schuivers en met je handen vol vis, snijplank, mes en emmers water valt het niet mee om staande of zelfs zittende te blijven. Je schuift steeds weg. Net als ik probeer de volle emmer te verplaatsen verlies ik mijn balans en ga nogal lomp hard zitten, op het dekluik dat gewoon krak zegt. Van voor naar achter een grote barst in het (door de zon verweerde) lexaan. Shit! Dat gekloot met vis op het 'achterdek' ben ik aardig zat. Ik ga het gewoon in de kuip doen; voor de kajuitingang zit een diepe bak die afwatert en daar kunnen we naar hartelust rotzooi maken dat je zo kan wegspoelen. Eerst maar een opzoeken hoe je een tonjin fileert, die zit namelijk anders in elkaar dan een mahimahi bijvoorbeeld.

Op het filmpje dat ik bekijk is een geroutineerde fileerder te zien die een enorme tonijn in een vloek en een zucht tot prachtige filets snijdt. Als ik er zelf aan begin is mijn mes te bot, en na enige tijd 'hakken en zagen' heb ik de filets van de rug eraf. Als ik met de onderkant begin en de ingewanden heb verwijderd zie ik witte dingetjes in het vlees rond de buikholte. Het lijken wel larfjes of wormpjes ofzo. Nou ja. Toen hadden we ineens geen zin meer in die vis. Ik weet niet of je de rugfilets dan ook niet kunt gebruiken, dat gaan we nog even uitzoeken.
We hebben de blikjes dus toch maar opengemaakt...

Nog 190 mijl te gaan, we verwachten dinsdag aan te komen bij Iles du Salut... Benieuwd!

Reacties

  1. Ha Arianne en Michiel
    Van Marian kregen we het goede bericht dat jullie voet aan wal hebben gezet aan de overkant, proficiat met de uitstekend uitgevoerde missie en de prachtige beschrijvingen van jullie ervaringen.
    Gisteren heb ik ook iets geschreven , maar kan niet zien of dat bij jullie overgekomen is.
    Van Marian zal ik wel horen hoe het wel moet. Blijf jullie verhalen vertellen a.u.b. en geniet ook verder van jullie reis.
    Succes en veel plezier en genieten van jullie verdere reis.
    Gr. Jossy en Minze

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank jullie wel! Leuk dat jullie meelezen!

      Het is wat met dat reageren. Het lastige van gebruik van software van 'derden' in dit geval Blogger, wat inmiddels ook van Google is, is dat je dus niet helemaal vrij bent in hoe dingen werken. En ik ben ook (nog?) geen websitebouwer, dus we moeten het hiermee even doen.
      Volgens mij worden de reacties soms niet geplaatst omdat je nog ergens moet aanvinken dat je 'geen robot' bent, ergens onderaan de pagina. Kennelijk is dat niet altijd duidelijk zichtbaar. Dat soort dingen zitten ingebouwd om te voorkomen dat de comments helemaal volkomen met spam.
      Groetjes Michiel

      Verwijderen
  2. Hallo Michiel en Arianne, ik had al eerder gereageerd op jullie kostelijke verhalen. Maar ik zag maar niet mijn reactie verschijnen. Eindelijk heb ik het nu door, reageren als Google account.
    Jullie hebben een geweldig schrijvers talent, boeiende en beeldende verhalen over jullie avontuur.
    Ik blijf jullie trouw volgen, de geruchten gaan dat julllie inmiddels aan de overkant zijn aangekomen. Nou dat is dan een forse mijlpaal in deze reis. En weer een hele ervaring rijker met deze grote oversteek. Benieuwd hoe het verder gaat. Hartelijke groeten van Ellen & Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa! dank jullie wel! Dat regeren kan een beetje gedoe zijn, je moet geloof ik ook nog steeds ergens aanvinken dat je geen robot bent, soms moet je dan even naar beneden scrollen om dat te zien. Dank voor de complimenten, en de geruchten kloppen hoor! We gaan eerst hier even 'hangen' en dan naar Suriname. Daar willen we dan een maand ofzo blijven.

      Verwijderen

Een reactie posten