Vette Pech...
Met Joy geankerd op de Kourourivier
gaan we op pad om boodschappen te doen. We schrokken van de prijzen hier in de
supermarkt. Een kilo sinaasappels kost vijf euro! Een Brioche bij de
bakker kost zes euro! Wut??! Echt hóge prijzen en we vragen ons af
hoe de mensen hier met een karig inkomentje kunnen winkelen, terwijl
er toch volgeladen karren bij de kassa staan. Kennelijk zijn de
inkomens hoog??
We kopen uiteindelijk peren uit België
en appels uit Polen, omdat die erg goed van kwaliteit zijn en
-ondanks de import- veel goedkoper zijn dan een ananas (vier tachtig)
mango's, bananen of tomaten. Onooglijke tomaatjes met vlekken,
plekken en lekken voor een hoofdprijs, terwijl ik ze voor geen enkele
prijs zou kopen omdat het er zó slecht uitziet. Alleen nog goed voor
soep, als je de rotte weglaat. Ook het fruit dat hier langs de weg
aan de bomen groeit wordt duur betaald. Ik begrijp niet hoe in een
land waar je- als je een bezem in de grond steekt deze uitloopt en in
een half jaar vrucht draagt- ook de prijzen voor inheems fruit zo
idioot hoog kunnen zijn.
Het is zaterdag en er is markt. Vismarkt, groente- en fruitmarkt.
We willen kijken of de markt net zo duur is als de supermarkt en we
moeten naar de boulangerie voor brood. Op de markt is ook een kraam met een
lange rij ervoor, er wordt kip gebarbequed en het ruikt heerlijk. We
lopen naar voren om te kijken wat het kost want we hebben ook wel zin
in een kippetje. Acht euro?! Te duur naar mijn smaak en we blijven een
beetje bij de kraam dremmelen omdat we eigenlijk wel zo'n half
kippetje lusten, en het lekker ruikt, maar acht euro echt idioot
vinden.
Zijn wij nou zo krenterig geworden of
is er iets met de euro gebeurd waar wij niks van weten!? Als we even
staan te kijken naar de rij gewone mensen dat er echt niet rijk
uitziet zien we ineens dat ze met bonnen betalen. Blijkbaar krijgen
ze hier gewoon bonnen van de staat ofzo. En genoeg ook kennelijk,
want er worden taarten en allerlei luxeproducten mee afgerekend die je
denk ik niet zou kopen als je op een houtje moet bijten. Frankrijk
betaalt de kip hier dus, en daarom is ie waarschijnlijk onbetaalbaar,
omdat het geld blijkbaar gratis is voor de insiders.
Als we later bij bakker Robert zitten
voor een broodje en de goede wifi bellen we wat mensen, kletsen
wat bij en internetten nog wat langer omdat het regent. Even later
komen twee mensen die we herkennen als bemanning van een catamaran op
de rivier op ons toelopen en vragen of wij van de Joy zijn. Ik weet
gelijk dat er onraad is en inderdaad, de Fransman zegt 'big problem
big problem'. Hij legt iets uit met handen en voeten waaruit we
begrijpen dat de boot van het anker is geslagen en op drift is
geraakt, waarbij zijn boot beschadigd is geraakt omdat onze boot hem
geramd heeft. Verder blijft de woordenschat in het Engels beperkt tot
'big problem'. Omdat ons Frans ook niet heel veel verder reikt dan
bestellen van brood en bier kan dat nog leuk worden. Enfin, zo snel
mogelijk gaan we terug naar de boot en zien haar vanaf de steiger al
liggen, inderdaad op een andere plek dan waar we haar achter lieten.
Het weer is nu weer zonnig en niets wijst erop dat er- behalve flinke
regen- veel aan de hand is geweest.
Bij de boot gekomen zie ik weinig of
geen schade aan de boot – een scepter van de zeereling staat wat
naar binnen – een klein plekje schade aan de gelcoat en wat verf-
en plamuursporen aan onze stootrand.
Schade aan de SB boeg. |
We zoeken onze verzekeringspapieren –
we zijn WA verzekerd- en gaan naar de catamaran, een 46 voets
Lagoon. Volgens de man heeft onze boot dwars voor de cat gelegen,
met onze stootrand tegen zijn stuurboordboeg en de punt tegen zijn
boegspriet. Ze kregen onze boot niet afgeduwd door de plotseling
hevige wind en de stroming van de rivier. Daarom is hij aan boord
gegaan, heeft onze motor gestart en heeft met de motor in achteruit
onze boot van zijn boeg kunnen trekken. Dat verklaart waarom de verf
van bijna voor tot voorbij midscheeps op de stootrand zit.
Super vervelend allemaal en we vinden
het vreselijk dat dit gebeurd is.
Maar dan claimt de man een schade aan
de bovenkant van de boegspriet die nooit door ons kan zijn
veroorzaakt. De putting van zijn genua is naar boven toe eruit
getrokken, en er zit een omvangrijke noodreparatie op. Als ik om
uitleg vraag waarom dan de reparatie erop zit beweert hij dat dit
preventief is. Alsof je met een auto met alvast zo'n klein
thuiskomerbandje erop rijdt. Preventief. En dan bij een parkeerschade
beweert dat ik de band lek heb gemaakt. Hij presenteert me als het
ware een reeds gelijmde vaas en beweert vervolgens dat ik hem gebroken heb en de lijm 'preventief was'.
Putting met 'preventieve' noodreparaties. (die waren op de tweede roller erachter kennelijk niet nodig ;-) |
Er zit een dikke rups uitgeharde kit ín
het breukvlak en als ik vraag hoe dat in hemelsnaam daarin terecht is
gekomen als de breuk net ontstaan is zoals hij beweert begrijpt ie
niet meer wat ik bedoel. 'Om te voorkomen dat er water in komt' zegt
zijn vrouw. Deze bekentenis was natuurlijk niet de bedoeling en de
man grijpt in en wijst op een wantspanner, waar ie ook een frutje kit heeft
gebruikt om te voorkomen dat een splitpen gaat rammelen. ?
Hier heb ik dus een óntzettende hekel
aan. Ik snap best dat er schade is, dat dat heel vervelend is en heel
veel sorry daarvoor. Maar als hij denkt dat ik een idioot ben heeft
ie het mis. (tenminste op dit terrein ;-). Ik zeg hem dat ik
mechanical engineer ben, en dat het voor mij zonneklaar is; ik zie hoe
deze klassieke lasbreuk ontstaan is -door vermoeiing of overbelasting
van het zeil- maar hij beweert glashard, met bijval van zijn vrouw,
die de vertaling een beetje doet, dat de boom als nieuw was. Volkómen
ongeloofwaardig, maar hij liegt als een Fransman, met een hoop drukte
en hete lucht. Feiten doen er niet toe. Het vervelendst vind ik dat
ik nu dus superachterdochtig ben over alles wat ie beweert terwijl ik
van plan was dit zo netjes mogelijk als volwassen mensen af te
handelen.
Omdat ik er helemaal klaar mee ben- ik
heb overal foto's van gemaakt- gaan we terug naar onze boot. Ik zeg
dat de verzekering het wel zal uitzoeken met de schade-expert.
Na dit voorval zijn we een soort besmet en komt iedereen die Frans spreekt zich bemoeien met hoe wij moeten ankeren omdat de eigenaar van de cat alle Franse boten hier kent. 's Avonds roept een naastgelegen boot paniekerig dat we aan het bewegen zijn - terwijl dat gewoon het strekken van de dertig meter ketting is die ik nu heb uit liggen. Hij neemt nog de moeite om met de bijboot langszij te komen om te zeggen dat we moeten verplaatsen dat ik uiteindelijk maar doe om van het gezeik af te komen. We komen op vrijwel dezelfde plek terecht grappig genoeg.
Uiteindelijk hebben we na twee dagen en overleg met de verzekeraar een schadeformuliertje ingevuld en waren we blij dat we konden vertrekken.
Voor de Sojoez lanceerinstallatie |
We zijn in FransGuyana ook nog naar het ESA
spacecenter geweest. Een mooi staaltje Frans chauvinisme. En een
deceptie. We hadden ons aangemeld voor een ruim drie uur durende
guided tour. Een derde van het tourpubliek was Engelstalig maar álles
in het Europese spacecenter is uitsluitend in het Frans.
(Behalve de financiering, die is voor tweederde uit Europese gelden
opgebouwd) Het is een groot terrein waar we met een touringcar
doorheen reden, langs de verschillende lanceerinstallatie van de
Ariane, Vega en Sojoez raketten die kilometers uit elkaar liggen.
Gedurende de hele trip werd er vanalles uitgelegd, de bus af en toe
stoppend. Wij hebben er weinig van opgestoken want geen woord Engels.
Wel hoorde ik dat men het Europese
karakter van de basis heel belangrijk vindt. Maar dat is in de
informatieposters, films, rondleidingen niet te zien. Alleen een hoop
landenvlaggen bij de ingang, daar kan je aan zien wie er allemaal aan
meebetalen. Na een uur in de bus zelf maar wat opzoeken op wikipedia
stapten we uit bij de launch site van de Sojoez raketten, en daar zou
dan gelegenheid zijn voor Engelstaligen om vragen te stellen. 'Daar
bij die steen'. Afijn, alle Engelstaligen bij de steen konden wat
vragen stellen, maar ja, je kan natuurlijk niet een uur informatie in
10 minuten stoppen. Bovendien stonden we buiten in de gillende zon,
dus dat was gauw afgelopen. Terug de bus in, en na een uur Frans
geklets kwamen we aan bij het controlecentrum van de Ariane5. Eenmaal
binnen in het gebouw gingen we naar de perszaal, die dmv een glaswand
zicht geeft op het controlecentrum met alle monitoren etcetera. Alle
uitleg natuurlijk in het Frans en om het nog erger te maken werden
alle Engelstaligen 'uitgenodigd' om de zaal te verlaten om
uiteindelijk een lulverhaaltje bij een poster van een raket in de
hal bij te wonen. Inmiddels vond ik het ronduit schandalig. Hoe
is het mogelijk dat je in de dierentuin een Engelstalige
locatiegestuurde koptelefoon met informatie over de plek waar je bent
meekrijgt, maar in deze hightech omgeving, grotendeels door Europa
gefinancierde launch site en niet eens een Engels ondertiteltje in
een film kan. Genânt gewoon.
Achteraf hebben we het (alleen
Franstalige!) enqueteformulier van de rondleiding ingevuld- met
Google translate een beetje vertaald. Ik heb een vernietigende
recentie achtergelaten, maar aangezien dit op papier is zou het me
niet verbazen als ie niet verder komt dan de versnipperaar omdat ze
geen Engels kunnen lezen.
De mooie website is wel in Engels
trouwens, en geeft veel info.
Enfin.
De avond voor we van de rivier
vertrokken was er nog een luide percussiegroep aan het drummen en
heel veel versterkte muziek. We zijn even met de bijboot gaan kijken
en het bleek de aanloop zijn voor de Carnaval. Heel leuk! Iedereen
was uitgelopen, iedereen netjes gekleed en opgemaakt. Een hele
optocht ging op de ritmische muziek dansend achter de percussie aan,
karretjes met koelboxen drank duwend tot we bij het gemeentehuis
aankwamen. Hier hebben we even van de mensen genoten, grote deinende
bilpartijen, schuddende borsten en daggerende meiden
in strakke kleding. Ik had geen tijd om te kijken waar Arianne
naar keek, maar er liepen ook mooie sportieve en gespierde mannen
rond ;-)
We zijn inmiddels dus lekker weg van
die bruine sloot die de Kourourivier is en liggen nu voor de
prachtige tropische eilandjes (Iles du Salut) voor de kust, waar we
oorspronkelijk hadden willen aankomen.
We hebben direct kennis gemaakt met de
crew van de Nederlandse boot 'Dream C' die gezellig even langs kwamen om te kletsen.
En later op de avond met de internationale
crew van de Ierse schipper Jim die ons uitnodigde en vervolgens de
hele avond onze rumcola's bijgeschonk als het glas halfleeg dreigde
te raken terwijl er bijna continue met de hand gepompt moest worden
om de boot drijvende te houden en de stroom aan boord was
uitgevallen. Ze waren met recordsnelheid vanuit Kaapverdië hier naar toe gezeild, met dag en nacht de spinnaker op terwijl ze twaalf knopen liepen en súrfend van de golven gingen. Jim heeft wedstrijden gezeild en belast de boot tot het uiterste -en harder- want ze hebben de hele overtocht zeilen zitten naaien (zonder het naar beneden te halen!) en het roer lekt nu dermate door alle belasting dat het continue lenspompen nodig is. Hij is grappig en vol sterke verhalen En groot fan van rumcola, hij heeft een ruim met cola, en een ruim met flessen rum.
Hij moet op de kant om het roer te repareren in Suriname want daar is een kraan, niet bang dat de lekkage erger wordt gedurende de tweehonderd mijl naar Suriname.
Jim is geen zorgelijk type.
Hij moet op de kant om het roer te repareren in Suriname want daar is een kraan, niet bang dat de lekkage erger wordt gedurende de tweehonderd mijl naar Suriname.
Jim is geen zorgelijk type.
We blijven hier nog even en dan gaan we
een rivier verder; de grensrivier met Suriname.
Verassend weinig Fransen hier, direct
een stuk aangenamer!
Het is weer een leuk geschreven, maar minder leuk verhaal door die botsing met die Franse boot.
BeantwoordenVerwijderenBlij toe dat je zelf niet veel schade hebt maar vervelend voor de (vervelende) Fransen. Dat wil je natuurlijk niet. Laat de verzekering het maar uitzoeken en laat het los.
Dus traditie getrouw vielen jullie ook nu weer met de neus in een feestje! Ik zie het helemaal voor me zoals je het beschreef!!
Veel plezier op het eiland!
Nooit een saaie dag op de Joy. 😁😁😂
BeantwoordenVerwijderenFrans Guyana is nu eenmaal Frans grondgebied vandaar dat ze daar voornamelijk frans spreken net als in Frankrijk😁 Wij hebben genoten van de rondleiding op de basis. Bij de Surinamerivier moet je erg oppassen daar is het een beetje "vogelvrij" gebied waar zowel de Franse als de Surinaamse politie niet veel handhaving doet. Wij gingen met de auto van Paramaribo naar Kourou. Een kilometer of 30 van de de rivier aan de Surinaamse kant was er een controlepost van het Surinaamse leger, daarna waren de snelheidsremmende drempels in de weg verwijderd zodat je hard kon doorrijden zonder gevaar om te worden overvallen....
BeantwoordenVerwijderenAan de Franse kant weer na ongeveer 3o km een controlepost van de gendarmerie die de weg richting Kourou bewaakte.
In het gebied tussen de controleposten veel smokkelaars en een beetje luguber sfeertje vooral aan de Surinaamse kant van de rivier