JOY
Over JOY
Onze boot is een Contest 38s Ketch.
Na terugkomst van een reis naar Turkije waar we weer eens -bijna- een boot hadden gekocht zag ik op een van minstens honderdduizend botenverkoop-sites die ik bijhield een nieuwe verschijning, die bovendien minder dan een week te koop stond.
We hebben een afspraak gemaakt, en dit schip zonder twijfels na een uur gekocht.
Ze is in uitstekende staat, en de vorige eigenaar heeft nog flink in haar geïnvesteerd voor hij haar door omstandigheden verkocht. Zo is het teakdek verwijderd, het staand en lopend want vervangen, een nieuwe sprayhood met kuiptent geplaatst en het onderwaterschip voorzien van epoxy-coppercoat.
Ze bevalt erg goed. Ze zeilt goed, heeft een fijn zeegedrag en een beschutte kuip. In het najaar van 2016 hebben we haar voorzien van een dieselkachel waardoor we het zeilseizoen lekker kunnen verlengen en er zelfs in de winter warmpjes bij zitten.
Specificaties:
Naam: JOYBouwjaar: 1985
L.o.a. : 11,36 m
Breedte: 3,66 m
Diepgang: 1,95
Waterverplaatsing: 9900 kg
Leeggewicht: 8440 kg
Ballast: 3445 kg
Motor: Volvo Penta MD22L BT (1998)
Tuigage: Ketch getuigd. 2 masten dus.
Radioroepnaam: PD 2059
MMSI: 244100634
Waterverplaatsing: 9900 kg
Leeggewicht: 8440 kg
Ballast: 3445 kg
Motor: Volvo Penta MD22L BT (1998)
Tuigage: Ketch getuigd. 2 masten dus.
Radioroepnaam: PD 2059
MMSI: 244100634
Emailadres: joyopreis (at/apenstaartje) gmail.com
Inmiddels hebben we zelf ook al een aantal zaken verbetert en aangeschaft. Zo hebben we nu grotere en nieuwe accu's (totaal 435Ah), nieuwe zeilen, een marifoon met DSC, een aantal zonnepanelen (2x 190Wp in de zeereling en 1x 80Wp op het garagedek), AIS met eigen antenne op de bezaanmast, NAVTEX, alle verlichting vervangen voor LED, de reserve watertank weer waterdicht gelast.
Bij de kaartentafel heb ik een volledig nieuw custom paneel ontworpen en geplaatst met nieuwe schakelaars en zekeringen. Inmiddels is ook een SSB installatie aan boord met Pactor modem en een watermaker.
Ook is de oude schroef vervangen en het schroefaslager en vetkoord. Met deze nieuwe AUTOPROP schroef kunnen we veel efficiënter varen omdat deze inklapt als we zeilen en zo minder weerstand geeft. Bovendien gaat het manoeuvreren op de motor ook veel beter en verbruiken we minder brandstof. Waar we met de oude schroef 2200 rpm nodig hadden om 6 knopen te varen is dat nu nog maar 1700 rpm! Ook zijn alle afsluiters en huiddoorvoeren vervangen voor nieuw bronzen GROCO materiaal.
![]() |
Vanaf de kade in IJmuiden. |
Bij de kaartentafel heb ik een volledig nieuw custom paneel ontworpen en geplaatst met nieuwe schakelaars en zekeringen. Inmiddels is ook een SSB installatie aan boord met Pactor modem en een watermaker.
Ook is de oude schroef vervangen en het schroefaslager en vetkoord. Met deze nieuwe AUTOPROP schroef kunnen we veel efficiënter varen omdat deze inklapt als we zeilen en zo minder weerstand geeft. Bovendien gaat het manoeuvreren op de motor ook veel beter en verbruiken we minder brandstof. Waar we met de oude schroef 2200 rpm nodig hadden om 6 knopen te varen is dat nu nog maar 1700 rpm! Ook zijn alle afsluiters en huiddoorvoeren vervangen voor nieuw bronzen GROCO materiaal.
Grootzeil 10-2016. 26m2
Genua2 10-2016. 32m2
Bezaan 10-2016. 11m2
Stormfok.
Halfwinder 1985. 43m2 Kapot gewaaid op Atlantic
Mizzen halfwinder 1985. 28m2
Spinnaker 1985. 95m2 Kapot gewaaid in Colombia
Gennaker 11-2019 72m2
Hieronder een plaatje van de indeling van de boot. JOY is een boot met een Centercockpit, dat wil zeggen dat je niet achterop de boot staat te sturen, maar in het midden. Hierdoor kan in het achterschip ook nog een knusse hut met stahoogte.
Genua2 10-2016. 32m2
Bezaan 10-2016. 11m2
Stormfok.
Mizzen halfwinder 1985. 28m2
Gennaker 11-2019 72m2
![]() |
Joy voor de kust van Tenerife. Met dank aan Beau4 voor de foto. |
Hieronder een plaatje van de indeling van de boot. JOY is een boot met een Centercockpit, dat wil zeggen dat je niet achterop de boot staat te sturen, maar in het midden. Hierdoor kan in het achterschip ook nog een knusse hut met stahoogte.
jullie hebben een hele mooie en goede keus gemaakt, fantastisch schip !! Heel veel succes verder met heel veel goede zeilmijlen .
BeantwoordenVerwijderenik vergat iets ;ik zag ook een scanner dus ook radar a/b wel zo veilig .
BeantwoordenVerwijderenDe radar hebben we nog maar sporadisch gebruikt. Waarschijnlijk gaan we er in Alsaka weer meer gebruik van maken. Meer kans op mist daar.
VerwijderenIk heb 40 jr bij de Zeevaartpolitie in Rotterdam als kapitein gevaren en nieuwe collega's leren varen vanaf de kleinste tot het grootste dienstvaartuig .Uiteraard leste ik die collega. s ook met radar te varen ,ja wel is waar gebeurde dat bijna altijd met goed weer en dan wordt er in het havengebied van Rotterdam veel meer gevaren dan met mist. Maar ze leerden ermee om te gaan wat zij te zien kregen . Als je het nu niet gewend ben ermee om te gaan en je het radarbeeld nog niet goed weet te zien , zou ik je adviseren dit tijdens het varen met de motor ( je stroomverbruik)_je radar aan te zetten om vertrouwd te raken met hetgeen je dan ziet, Ik heb geen enkel idee of je dat al onder de knie hebt he , dan sorry voor m,n advies :) Succes.
BeantwoordenVerwijderenJa ik ben er wel vertrouwd mee hoor. Ik gebruik m om de afstand tot (onweer) buien te meten, soms nachtelijke aankomst bij een bestemming (zelden, we plannen altijd voor daglicht) of om vaart en koers van nachtelijke boten zonder AIS te meten.
VerwijderenHi Michel, geweldig!!
BeantwoordenVerwijderen