Atlantic surfing

Arianne, 22 jan 1.00 utc

Zeau ook maar eens een blogje typen tijdens mijn nachtwacht. Afgelopen 2 nachten zitten we vooral binnen en kijken we regelmatig op de trap om ons heen. Op dag 6: nog steeds geen ander schip gezien, alleen maar bakken met oceaanwater. De boot surft geweldig door dit bergachtig waterlandschap. Soms springt er een golf aan dek.
En dat heb ik zojuist ook in levende lijve mogen voelen. Ik stond het toilet leeg te pompen, toen een mega golf op het voordek brak. En het dekluik onder de bijboot op een kiertje bleek toch niet zo'n goed idee te zijn. Er kwam me toch een bak water naar binnen over mij heen. Nog meer zoute kliederbende. Gauw dweilen en de boot hermetisch dicht afsluiten. Ach was ik direct klaar wakker om aan mijn wachtdienst te beginnen. We slapen 's nachts omstebeurt een paar uurtjes. Geen vast schema, naar behoefte en wanneer de 1 wakker wordt en de ander moe wordt. Werkt prima. De eerste paar nachten heb ik veel buiten in de kuip gezeten. Genieten van de heldere sterrenhemel en het volle maanlicht. Mijmeren, lezen en de fitness oefeningen. Nu met veel bewolking en hoge golven blijven we meer binnen. Ik ben trouwens ook uit gefitnest. Ik ben gisternacht binnen pijnlijk gevallen achteruit tegen de navigatietafel met mijn bekken\staartbotje toen een hoge golf de boot onverwachts opzij zette. En ik wilde net thee oppakken.
Michiel zegt de hele tijd: "1 hand voor jezelf, 1 hand voor de boot!" Yep right! Balansoefeningen 24 uur per dag. Je kan niks doen zonder je vast te houden. En niks blijft ook op zijn plaats staan, dus dat is af en toe net een circus act hier aan boord.

We gaan nu de 6e dag in. We hebben een super goede voortgang gemaakt. circa 800 mijl afgelegd.
We zeilen zoveel mogelijk zuid en west als mogelijk met een enigszins comfortabele koers ruime wind.
Er komt namelijk een lage drukgebied bij Kaap Verden aan met westenwind en windstilte. En dat moeten we natuurlijk niet hebben.
Dus we proberen zoveel mogelijk ten zuiden hiervan te komen om toch passaatwind te houden.
En anders wordt het woensdag / donderdag eventueel een dagje motor bij. Hebben we gelijk warm water voor een douche.
Tijdens ons dagelijks SSB radiogesprekje met Frans en Ilona van de Zwerfcat vertelden zij dat het oceaanwater circa 26 graden is. Dus zwemmen rondom de trap is ook nog een optie, voor de waaghalzen onder ons ivm nieuwsgierige haaien.

Reacties

  1. Leuk Arianne, maar ik hoop dat je niet lang last houdt van je staartbotje. Zal pijnlijk zijn om te zitten.
    Fijn dat het zo voorspoedig gaat! Slaap lekker straks

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten