Canaries!

Canaries

Sorry trouwe volgers, we hebben jullie een dikke maand vol spanning laten wachten op een nieuw blog. Waar zouden ze uithangen? Zijn ze stiekem al naar de overkant vertrokken?
Ja we leven nog, we hangen rond op de Canaries en we hebben ff een blog sabbatical gehouden.
Je raakt gewend aan het "niks" moeten, behalve dan de dagelijkse klusjes aan boord, boodschappen sjouwen voor de bevoorrading, bootaankopen doen, bootklussen afvinken, sociale afspraken, siestas, House of Cards kijken enz... Kortom we hadden geen zin, tijd en we zaten ff niet zo lekker in ons vel. Om maar met de deur in huis te vallen: mijn huid is een drama en Michiel heeft irritante blessures aan schouder, ellebogen en rug. Dus de boot is wel klaar voor de grote oversteek (denken we), maar de bemanning fysiek nog niet. We willen nog graag gaan genieten van het natuurschoon van La Gomera en daar op krachten komen. Mentaal beginnen we er wel aan toe te zijn, voor zover dat mogelijk is. Je weet eigenlijk niet hoe het zal zijn, circa 3 weken met zijn tweetjes op een klein polyester bootje op de Oceaan. We zijn van plan om Kaap Verdie over te slaan en gewoon lekker door te knallen 2500 mijl (circa 4500 km) naar Frans Guyana (het buurland van Suriname).
Dus we melden ons als we binnenkort echt 3 weken uit de "cloud" gaan. Voor nu een samenvatting van onze avonturen afgelopen maand.

Logeren bij Suus. Heel gezellig en leuk Mens Ergerjenieten.
Sommigen van jullie hebben in real life onze avonturen mogen horen door een kort bezoek van Michiel aan Nederland van 8 tot 16 dec. Hij had een gezellige bijklets logeerweek bij familie en vrienden en een overvol programma.
Hij is bijna een week in het kikkerland geweest en dat was wel een stuk frisser, maar ook heel gezellig. In een paar dagen is ie van Schiphol naar Hoorn, Zwaag, Oudendijk, Heteren, Renkum, Arnhem, Utrecht, Woudenberg, Zeist, Amsterdam, Hoorn, Voorschoten, Den Haag en Leiden geweest. Hij is nog elke dag blij dat hij niet meer in de spits in de tram in Den Haag staat tussen andere zombies starend op hun mobiel. En ook de files op de A4 kan hij missen als kiespijn.

Borrelen met de homies bij van Engelen in Leiden

Lekker druk! Kerstmarkt. Muziek met bellen enzo. En 1,7 kg kaas bij mijn kaasboertje gekocht ;-)

Op de terugweg moet het vliegtuig eerst
ont-ijsd worden.. brr.

Vliegen gaat 80 keer zo snel als varen.

Maar we hadden dus wat bootspullen nodig en vanwege het logistieke drama van goederen invoer in de Canaries (onze bootkussens zijn nooit meer gevonden) leek het ons handiger en goedkoper om de spullen zelf in Nederland op te halen. De boodschappenlijst is uitgegroeid tot 37 kg bagage.
Allemaal pakjes hadden we laten leveren
bij Postcentrum Pa&Ma
Voor 25 euro kofferkosten en de charmes van Michiel kneep de grondstewardess van Transavia vriendelijk een oogje toe. Als 2 kinderen mochten we blij de buit uitpakken bij terugkomst in de marina van Arrecife: 1,7 kg kaas van de Leidse markt, pinda satesaus, gevulde koeken, hagelslag, rookworst, nieuwe laptop en tablet, bootonderdelen, zalfjes en pillen voor mijn huid enz...

Ik had geen zin in de bittere kou en drukte in NL. Met deze zware lifestyle was ik wel toe aan een weekje vakantie op Lanzarote. Wat een geluk en gezelligheid: daar was vriendin Nicole ook helemaal aan toe. Na mijn uitnodiging was binnen 10 minuten het vliegticket gekocht.
4 kleine kinderen en een drukke baan, hup gaan! Super leuk! We hebben een heerlijke week samen op Lanzarote gehad.
Wandelen bij Playa Papagayao

Steps in de bus en lekker uren steppen op boulevard Playa del Carmen

Genieten van een fruitcocktail
We zijn allebei wel van de actie, dus Nicole was tijdens de lunch na aankomst al het tijdschema van de bussen op Lanzarote aan het bestuderen.
Vrouwen en auto rijden in de bergen, tja.. Een eerste weekplanning van uitjes werd geschetst. We hebben prachtige wandelingen gemaakt, uren gestept op de boulevard bij Playa del Carmen, naar de zondagmarkt Teguise geweest, musea van Manrique bezocht en een georganiseerde dagexcursie met alle hoogtepunten van Lanzarote zoals park Timanfaya. Elke avond zaten we moe en voldaan aan een kopje thee (na de wijn) in de boot.
Manrique is van de wind kunst

Bijzondere architectuur van Manrique, geintegreerd in omgeving

Spannende kustlijn

Super wandeldag rondom vulkaan en met uitzicht op La Graciosa

Met de bus door Park Timanfaya
Beetje teut na wijn bij lunch en proeverij

In de marina van Arrecife zijn er ook gewone dagen met klussen, wassen, poetsen enz...

Onderhoud aan de windvaan

Wasdag op de Joy
In Arrecife hebben we Marcel van de Beau4 ontmoet. Een Nederlander die alleen zeilt. Bij terugkomst van Michiel hebben we heerlijk Aziatisch gegeten in de marina. Het klikte prima en we besloten de volgende dag samen te vertrekken naar de prachtige ankerbaai Papagayo in het zuiden van Lanzarote bij Playa Blanca. Dit was de openingswedstrijd van nog diverse zeiltochten samen.
Michiel wordt super competitief met trimmen als er vergelijkbare zeilboten in de nabijheid varen. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
De ankerbaai is prachtig, maar we hebben ons niet gewaagd aan de pittige branding bij het strand. Dus allebei rustig bijkomen van een intensieve week. Na 2 rollende nachtjes hebben we het anker opgetrokken voor de zeilwedstrijd naar Fuerteventura. Binnendoor langs het eilandje Llobos en na een prachtige zeildag zijn we aan de zuidwest kant van Fuerteventura bij Gran Tarajal gaan liggen.

Joy en Beau4 op super gave ankerplek

Wandeling steile helling op voor de uitzichtfotos

Prima plekje bij een niet te toeristisch dorpje. Omdat de wind naar het zuiden ging draaien, zijn we s nachts om 1 uur vertrokken voor de volgende zeilwedstrijd van circa 80 mijl naar Las Palmas.
Eigenlijk wilde ik niet naar de grote stad op het drukke toeristische Gran Canaria. Maar we hadden via Marcel en via Bart en Jenneke van de Tutti gehoord dat het daar gezellig was met Nederlandse boten. Tja en wie wil er nou geen gezellig Nederlands feestje met de kerst?
Omdat de marina met 1250 plekken of zo overvol was, lagen we in de naastgelegen
ankerbaai voor een strandje met uitzicht op de cruiseschepen en containeroverslag.
Er kunnen hier vier (stinkend en rokende!) cruiseboten aanmeren.

Niet de meest idyllische plek en ook niet de meest veilige trouwens. Op maandagochtend gingen we met aardig wat wind van boord op weg naar de laundry selfservice in de stad. We hadden er al geen lekker gevoel bij. En terecht, want wat later kregen we een appje van Marcel dat een gele catamaran bij ons in de baai was losgeraakt van zijn anker en op de rotsen was gestrand. Wat een nachtmerrie!

Trieste einde van een catamaran.

De boot was achter gelaten door ?? niemand weet van wie het schip is. Hun huis is helemaal total loss, kapot geslagen op de rotsen en uiteindelijk gezonken na 2 dagen. De hele inboedel dreef door de baai. We hebben nog 2 plastic jerrycans uit het water gevist. Handig voor extra diesel. Een andere zeilboot was door de stevige wind ook losgeraakt, maar dit schip is nog gered door de reddingsbrigade.
Vol spanning zijn we vanuit de laundry naar onze boot gesneld. Ze lag er gelukkig nog heelhuids, maar niet meer op exact dezelfde plek. Ons anker was ook gekrabt. En omdat de ankerbaai vol lag, konden we niet meer ankerketting uitgooien. Met de motor bij, het verzwaren van het anker met de bankschroef hebben we ons huishouden 2 uur bewaakt, totdat de wind weer wat ging minderen. Vervolgens anker op en een plek zoeken met wat meer draai ruimte. Een bijna onmogelijke opgave in een te volle ankerbaai.
Ondanks dat de baai niet idyllische en veilig was, was deze wel handig dichtbij de stad met alle voorzieningen. Veel cruisers kiezen voor deze plek om zich klaar te maken voor de grote oversteek.
De georganiseerde ARC zeiltocht heeft Las Palmas ook als vertrekpunt. Tijdens de periode medio november - medio december is het hier een gekkenhuis. Daarom zitten wij ook wat achter deze planning.
We hebben ook nog wat bootdingen gekocht zoals rode ledjes, ventilatoren op 12v, goede sloten enz.
Michiel heeft een heel project gemaakt van het veranderen van de lampjes in de boot naar 2 standenlampjes, namelijk rood prettig licht voor tijdens de nacht en gewoon licht. Hij is uren aan het hobbyen geweest met ledjes, printplaatjes, soldeerbout....ook een paar mislukte maar dat mag de pret niet drukken.
Wat betreft aankopen en de grote stad: Las Palmas heeft een mega Decathlon zaak (outdoor sportwinkel). Dus wij met de bus naar deze walhalla buiten de stad. De afgelopen weken bracht ik namelijk vooral door in de schaduw of binnen en dan ook nog met lange kleding en zonnehoed.
Ik wilde mijn rode eczeemhuid niet verder blootstellen aan de zon, maar dat was wel saai en suf.
Zit je op een zeilboot in prachtige ankerbaaien en dan kun je het water niet in.
Dus ik bedacht me impulsief: ik ga een supboard kopen, en UV werende kleding en een wetsuit.
Zo gezegd, zo gedaan. En ook nog goede wandelschoenen in de kar, reserve zonnebrillen, een nieuwe goede vishengel met toebehoren voor Michiel.
Nou voor ons was de december ook een dure maand, niet aan biefstukken en dure champagnes maar wel aan materialistische spullen. Hoezo consuminderen op een zeilboot?! De wandelschoenen lopen prinsheerlijk, het opblaasbare supboard zit nog in de tas en de vishengel is één keer gebruikt en ligt nu op de boekenplank. We laten de tonijnen nu nog ff vrij spelen, maar er gaat zeker op gejaagd worden binnenkort!

Een uitstekend besluit om voor de kerstperiode naar Las Palmas te gaan. De zondagochtend na aankomst werd er al om 9 uur aan de boot geklopt door Bart van de Tutti. Hij was jarig en hij nodigde ons uit voor het taartfeestje op het strand om 11 uur. We hebben met een oude Flair een chocoladeletter en zakje satesaus ingepakt en we konden hup naar het feest.

Een gezellig weerzien met zelfgebakken appeltaart, slingers en gezang van Bart & Jenneke (Tutti), Michiel & Marije & Madelief en Jaap (Karakter), Han & Marielle (Ben-NL) en Jelle & Natasha (Libra). Allen hadden we eerder ontmoet in La Coruna, Muros, Portimao. Op het feestje werden de plannen besproken voor kerstavond. We werden bij Han & Marielle aan boord uitgenodigd voor een kerstdiner. Iedereen zou wat eten verzorgen.
Zij hebben een prachtig horecabedrijf gehad in hartje Roosendaal en dat was te merken. Super gastvrij en een fantastisch verzorgde bourgondische avond met heerlijke tonijn voorgerecht, ossenhaas, groetenschotels, toetjesbuffet en meer dan genoeg drank zullen we maar zeggen. We hebben leuk gefilosofeerd over het kerstverhaal. De kerstman had ook nog voor ieder persoonlijk een kerstboodschap gemaakt, waanzinnig leuk!

geweldig kerstdiner met persoonlijke kerstkaartjes
Nadat iedereen de volgende dag zijn roes een beetje uitgeslapen had, ging het eetfeest verder op het strand in de vorm van een BBQ met picknick van leftovers.

Op de Canaries is er maar 1 officiele kerstdag dus op woensdag 26 dec kon het gewone leven weer opgepakt worden. Die spanjaarden hebben in december alleen maar officiele feestdagen: dag van de grondwet, dag van de heilige maagd Maria, Kerst en dan nog 6 jan 3 Koningen.
Wij vonden het wel tijd om de grote stad te verlaten en op weg te gaan naar Tenerife. Natuurlijk met Marcel in ons kielzog tijdens een zeilwedstrijd. Heerlijke zeildag van circa 50 mijl naar een mooie ankerbaai ten noorden van Santa Cruz.
Joy onder vol tuig in de wedstrijd.
(die we overigens zonder de halfwinder
niet konden winnen)
Wederom swell en een onrustige nacht, maar wel een prachtige plek. We hebben in de ochtend nog een wandeling gemaakt voor het uitzicht.
De volgende dag zijn we toch maar naar de marina gegaan. Jeeh wat een rust, heerlijk slapen zonder klotsen. Santa Cruz is een sfeervolle overzichtelijke stad met mooie karakteristieke gebouwen. En op feestverlichting in diverse kleuren en vormen hebben ze niet bezuinigd.
Het lijkt wel de Efteling. Ik heb fijn gewandeld, Michiel heeft klusjes gedaan en bier gedronken met Marcel. Over Oud & Nieuw kan ik kort zijn: House of Cards en op tijd naar bed. Wel nog ff snel het vuurwerk in de marina gekeken.
Op donderdag 3 jan was er eindelijk een auto beschikbaar. De Canaries zijn afgeladen vol met cruiseboot toeristen. Wij houden van natuurparken, dus op naar Natural Park El Teide met de hoogste top 3700 meter.
Schitterend vulkaanlandschap.
Lekker sloffen door de puimsteen en vulkanische as

Life on Mars!
Door de bergen en het vocht uit de passaatwind is Tenerife in het Noorden een groen eiland. We zijn eerst over bergweggetjes naar Natural park Anaga gereden. Daar hebben we een steile prachtige wandeling gemaakt naar Cruz del Carmen. Zo verfrissend die koele boslucht, helemaal blij ging ik huppelen. Opladen doe ik in de natuur en we zijn enkele weken in de buurt van steden geweest. Noodgedwongen soms omdat er weinig beschutte ankerplekken zijn op de Canaries.
Zo hebben we vannacht geen oog dicht gedaan, rollend en klotsend lig je in bed.
Soms moet ik er wel om lachen. Goed idee om uit de marina te vertrekken. Ik ben van de planning he. Vanochtend hebben we om 9 uur het anker opgetrokken en nu liggen wij bij een strandje aan de zuidkust van Tenerife (bij vliegveld) weer voor anker.
Nieuwe poging, nou ik kan zeggen we liggen zeker niet stil. Maar wel een goed moment om buiten op de laptop dit blog te schrijven. 20 graden met zon, gevulde koek erbij, uitzicht op rode berg en strand (helaas niet wit)....CARPE DIEM!

Wij zijn niet zo van de tradities en goede voornemens, maar wij wensen jullie vooral wel het allerbeste toe! Hopelijk mogen jullie in 2019 nog vele leuke avonturen van ons lezen. En vergeet niet te stemmen door middel van de sterretjes bij de blogs!

Adios, Arianne

Bijschrift  Michiel:
Ik heb een aantal veranderingetjes in de instellingen van de blog gemaakt. Een daarvan is de manier waarop je kunt reageren. Zo kun je nu ook reageren als je géén Google+ account hebt.  Het jammere hiervan is dat de reacties die tot nu geplaatst zijn mét Google+ account niet meer zichtbaar zijn, omdat het om een of andere reden niet allebei kan.
Het is nu voor anderen daardoor (denk ik) wel gemakkelijker om te reageren.
Als het niet bevalt dan kan ik het weer terug zetten en dan komen de Google+ reacties weer terug, en dan zijn ook de reeds geplaatste reacties weer zichtbaar.
Tevens heb ik een rijtje vierentwintig karaats gouden sterretjes geplaatst. Nu kan je dus eenvoudig met één klik anoniem aangeven hoe fantastisch, erudiet, ontroerend, gaaf of doodsaai en slaapverwekkend je het schrijfsel vond.