Change of plans


Er rust geen zege op deze trip, althans zo voelt het nu even. We hebben best een paar lekkere dagen achter de rug, om niet te zeggen zalig. Dat zeg ik speciaal niet omdat er geen wind was en moesten motoren, anders was het wel zalig geweest.
Vannacht begon zó rustig dat we maar gewoon veel zijn gaan slapen, we gingen met 0,3 knoop toch nergens heen. We zijn op ankerplaatsen geweest waar het wilder slapen was dan afgelopen nacht.
Net nu we ons aan het oriënteren zijn over hoe naar Kodiak te komen heb ik sinds vannacht een vervelend probleem erbij; alle GPS apparaten weten niet meer waar ze zijn, en wij dus ook niet meer precies. Het duurt een paar uur, en ik maak me flink zorgen. Ik denk dat het met de elektromagnetische golven komt die ik met de SSB radio maak om berichten te versturen, want het gebeurde na gebruik van de radio. Was dat toevallig? Ik gebruik dit al jaren(!) op dezelfde manier zonder deze problemen. Of is er iets met het Global Positioning Systeem? Een storing oid? Kan dat?

Onze snelheidslog is er eerder ook al mee gestopt, daags na vertrek. Dat log is een schoepenwieltje dat onder de boot draait door langsstromend water. Hoe sneller je vaart, hoe harder het wieltje draait, en in het wieltje zit een sensortje die dat meet. Ik had het voor vertrek nog schoongemaakt want soms groeit er een schelpje op en dan doet ie het niet meer. Het draait soepel, een elektronisch probleem dus. En zonder GPS en zonder log kan ik alleen maar een kompas koers varen, maar ik weet niet eens hoeveel afstand we afleggen. Dan gaat zelfs een gegist bestek heel gauw speculatie worden en daar heb ik nu dus echt geen zin in met al die wind ten noorden van ons op de route.
De boord GPS piept- no signal, de marifoon met zijn eigen GPS ontvanger piept ook. No position. De AIS staat error te knipperen. En die heeft óók zijn eigen, stand-alone GPS ontvanger. Driedubbel uitgevoerd dus, heb ik speciaal zo gedaan om te voorkomen dat het uitvallen van de boordGPS zou leiden tot, nou ja, dit dus. Dat niks meer werkt.
Op mijn Samsung telefoon zit ook nog GPS, met een appje waarmee ik de positie kan uitlezen. Doet het ook niet en dito de backup- navigatietablet? Ik word er misselijk van, want ik snap er geen reet meer van en denk aan de problemen die we moeten zien te tackelen als dit zo blijft. We hebben verdomme wel 9 devices aan boord met GPS als ik de oude telefoon en tablet en de GPS muis die ook nog ergens ligt meetel. Die kunnen toch onmogelijk allemaal geroosterd zijn?
Arianne denkt dat het vanzelf weer goedkomt maar ik twijfel daaraan na diverse keren alles opnieuw opstarten zonder resultaat.

Na ruim een uur geeft de GPS-muis wél een positie. Dan ligt het dus niet aan de satellieten.. En dan de navigatietablet ook. Joepie! Ik heb software voor de muis waarmee ik de signalen van de satellieten kan zien, en deze geeft een 'fix' op de muis. Een positie dus. En ik kan ook zien dat de satellietsignalen gewoon binnenkomen. De andere devices zouden daar dus ook iets mee moeten kunnen. Maar de boordapparatuur blijft gewoon piepen en zeuren, ook na herhaaldelijk opnieuw opstarten. Af en toe na een kwartier werkt het een paar minuten om dan weer alarm te geven.

Buiten regent het, het is grijs met miezerregen. Knobbelige golven. Ik begrijp niet waarvandaan, want wind hebben we niet gehad vannacht.

Twee uur later krijgt Arianne gelijk. Alles doet het weer alsof er niks gebeurd is. Het opstarten ging met horten en stoten. Het viel eerst nog een paar keer uit voordat alles vanzelf bleef functioneren.

In de middag klaart het op, prachtig weer, met wat heiige luchten. Zonneschijn en een lopend windje voor de gennaker. Van droefenis op reis terug naar Joy op reis.

We wijzigen de route naar Sitka in plaats van Kodiak. Dat geeft meer rust. Dan hoeven we niet tussen de huidige diepe depressie systemen heen te fietsen die er nu eenmaal zijn nu. Met mogelijk onzekere apparatuur? Want ik wil eerst wel eens een tijdje aanzien of eea nu probleemloos blijft functioneren. Als het probleem inderdaad door de SSB zender werd veroorzaakt kan het immers weer gebeuren. Ook hebben we dan meer tijd in Glacier bay en contreien, hoeven we niet de golf van Alaska over te steken, zijn we gelijk een stuk oostelijker hetgeen rust in de planning geeft voor later in het jaar als we naar NL willen. En we kunnen vanaf daar de rest van de route over 'binnenwater' varen.
Jammer van de beren van Kodiak, ik keek er erg naar uit. Maar er zijn vast ook wel beren in de buurt van Sitka.

-----
At 17-6-2021 01:26 (utc) Joy's position was 36°19.21'N 160°15.83'W <<-- JA! doetutweer! Precies DAAR zijn we!
COG 067T
SOG 6.4 kts

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties