No mail today...

Just another day in the office

Lekkere Nederlandse winterse kost: zuurkoolschotel

We zijn een paar dagen onderweg en er is Iets Geks aan de hand. Ik krijg namelijk al een paar dagen geen post in de Sailmail mailbox. Telkens als ik met de Sailmail server verbind om te kijken of er mail voor ons is, met overigens prima snelle verbindingen, krijg ik een 'no traffic' bericht. Dat heb ik wel vaker gehad en betekent gewoon dat er geen nieuwe post is.

Alleen nu geloof ik dat niet meer zo. Ik heb namelijk zélf nu al vier keer om post verzocht, door middel van 'gribfile request'. Op die manier krijg ik mijn windinformatie over de plaats waar we ons bevinden. Dat werkte altijd binnen enkele minuten, maar nu zegt ie doodleuk steeds 'er is geen nieuwe post'. Zou kunnen dat de server waar de gribfiles vandaan moeten komen niet meer functioneert. Maar we hebben ook al dagen geen enkele ándere post meer. Bijvoorbeeld niet van onze weerman, terwijl die ons daarvoor soms twee keer per dag uitgebreid verslag deed. Het kan natuurlijk zijn dat ie even een weekendje weg is ofzo, maar het weekend is inmiddels ook voorbij.

Ik denk wel dat er nog post naar buiten gaat, zoals deze mail naar de blog, alles lijkt namelijk normaal bij het verzenden enzo. Ik ben er alleen steeds meer van overtuigd dat ik geen mail meer kan ontvángen. Hoewel dat er verder ook normaal uitziet, ik zie bij de radioprocedure geen verschil. Alleen dus geen nieuwe mail.
Nou ja, je ziet; Ik weet het niet. Eigenlijk kan ik dus ook niet weten of deze mail wel wordt verzonden.
Ik ga zo maar eens een testmail sturen naar het Pacific Seafarers net, en dan kan ik vanavond hopelijk in de spraakuitzending horen of de mail is aangekomen. Dan weet ik wat, en dan kan op die manier ook hopelijk weer info van de weerman tot ons komen, via spraak. Gisteren heb ik contact gezocht met het Seafarers net op de korte golf maar ik kon ze nauwelijks verstaan, ook een novum trouwens. Misschien gaat het vanavond beter, want ik heb wel onze positie kunnen doorgeven en begrepen dat mijn signaal in ieder geval helder doorkomt. Nu ze weten waar we uithangen kunnen ze vanavond wellicht de antenne beter richten.

We ontvangen nog wel prachtige Weerkaarten, via de radiofax. En daar staat eigenlijk ook alles in wat we moeten weten, dus nu doe ik een soort spoedcursus foutloos weerkaarten interpreteren aan boord. Daar had ik dus ook die weerman-service voor ingehuurd, om in ieder geval een pro achter de hand te hebben...
Afijn, Het zal wel weer goedkomen allemaal. Maar raadselachtig is het wel.

En ik heb nog een kaart in de mouw! Ik heb namelijk wel een positie update gestuurd via mijn andere, amateurradioaccount, Winlink. Dat werkt dus met amteurstations en daarvan kreeg ik ook een ontvangstbevestiging. Dat werkt dus. De amateurstations werken met zwakkere zenders en het is dus veel lastiger om een goede verbinding te maken maar in principe kan ik daarmee dus wel informatie versturen, maar vooral dus ook ontvangen.

Alleen NieT met de weerman omdat -en dat geloof je niet- je door een of andere stomme Amerikaanse wet geen post mag versturen via servers van het amateurnetwerk naar 'commerciele' partijen! Dus post naar enig welke Gmail, Hotmail of andere server dan die van Winlink mag niet volgens die wet en mijn weerman heeft dus een Gmail account... In Europa had ik dit probleem nooit, maar in de US hebben ze een wet bedacht om -ik weet niet eens welk probleem- op te lossen.
Ik snap dus geen reet van dit soort wetgeving. Je mag alleen iets sturen naar andere radioamateurs. De allerbeste suggestie die ik terugkreeg bij het versturen van mail naar dit Gmail account was 'to use the internet for that'. Tja. Mijn schuld natuurlijk; ik ben vergeten mijn spoeltje met 4300 kilometer breedbandglasvezelkabel uit te rollen voor deze oceaanoversteek.

-----
At 14-6-2021 17:02 (utc) Joy's position was 32°52.64'N 161°56.87'W
COG 359T
SOG 5.7 kts

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties