Loodjes en broodjes

Wij zijn aan het aftellen. Met de aardappels, de eieren, sinaasappelen, de laatste ui. En de mijlen natuurlijk. Het lijkt erop dat we morgen heel licht weer krijgen helaas, we gaan juist zo lekker de goede kant op nu, het zou mooi zijn als we deze wind nog 36 uur langer konden houden maar we krijgen er nog maar 12 volgens de windvoorspelling.. We kijken hoever we komen en besluiten dan of we de laatste 200 mijl ofzo motoren, want als we te langzaam gaan krijgen we na een tijdje weer wind tegen en da's ook niks. We hebben op deze tocht veel meer diesel verstookt dan normaal, maar je kan in dit gebied nu eenmaal niet risicoloos blijven 'rondhangen' als er geen wind is. De depressie die we kregen viel mee, omdat we ons precies op de goede plek bevonden. We hebben maximaal dertig knopen wind gehad dus da's prima te doen. Het was ook een 'gemiddelde' depressie volgens Bruce.
Geen problemen mee gehad, alleen het vioolblok van de neerhouder brak met een knal. Metaalmoeheid. Ik heb de gebroken stalen delen met de powerfile glad gemaakt en het blok kunnen hergebruiken door er een dyneema lus voor te maken. Ik durf te beweren dat ie nu beter is dan nieuw omdat er in deze versie geen metaalmoeheid meer kan optreden.. Een vorige keer op een andere oceaan brak de staalkabel van dezelfde neerhouder, die heb ik destijds ook vervangen door een dyneema lijn, en nu ik erover nadenk ga ik het stalen oog waarmaa het spul aan de giek vastzit ook ontlasten door een dyneema lus om de giek, door het oog te maken. Dan kan die ook nooit meer afbreken mocht ie dat ooit van plan zijn, aangezien het blijkbaar een zwaar belast deel van het tuig is.

Elke dag wordt het nu vroeger licht, we zeilen pal noord nu. Vanochtend was het in het holst van de nacht, om 03:00, al klaarlicht. Het is nu wel veel bewolkt en mistig dus ik weet niet precies wanneer de zon opkomt maar het is vroeg!
Door de mist wordt alles nog natter dan met regen en we hebben al heel veel mist gehad. Met regen blijft het onder de buiskap nog redelijk droog, maar met mist komt overal een laagje water op. Al dat vocht maakt ook dat het veel kouder aanvoelt dan het werkelijk is. We verstoken meer diesel in de kachel dan in de motor de laatste tijd. In de boot houden we het zo behaaglijk, we leven voornamelijk binnen, vermaken ons met films, series, spelletjes en lezen. Op stookkosten wordt niet bezuinigd want niks erger dan te moeten wonen in een kille klamme boot. We hopen dat Alasla héél mooi is, want je moet er wel wat voor over hebben om er te komen, en om er te wonen!

We hebben de radar aan om eventuele schepen zonder AIS te kunnen ontdekken want het is een hele drukke route, allemaal kruisende vaart. Van oost naar west en andersom. We zien op deze overtocht enkele tientallen schepen. Allemaal op AIS, maar als er een visser, of een andere zeiler ofzo tussenzit zonder AIS dan zien we die in de mist natuurlijk niet. Dus elke 15 minuten gaat de radar automatisch even aan om een paar rondjes te draaien en dan gaat ie weer op stand-by. Op die manier verbruikt hij veel minder stroom en krijgen we toch een alarm als er zich een object binnen onze ingestelde 8mijl zone komt.

De laatste loodjes dus, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat het nog 424 mijl is naar de bestemming. Maar op een trip als deze voelt het alsof we er al bijna zijn. We hebben er allebei zijn in, om er te zijn. Voor dit jaar hebben we wel weer genoeg lange stukken gezeild. De rest van het jaar hoeven we alleen nog korte stukjes en geen wekenlange reizen meer.
-----
At 25-6-2021 18:25 (utc) Joy's position was 49°49.94'N 140°26.88'W
COG 359T
SOG 5.6 kts

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties