Zorgen voor de dag van morgen


Nou het is wel duidelijk dat de mail even niet werkte. Ineens kreeg iedereen testberichtjes enzo.
En ik had mails gestuurd naar Bruce de weerman, met instructies voor Jane de pacific radionet controller, naar de sailmail administrator en naar de amateurstations als backup.

We zeilden namelijk in een heerlijk hoge drukgebied, met zonneschijn tot de einder en een prima wind (0) om lekker mee te motoren maar we komen natuurlijk steeds noordelijker en als je nu op windy.com ofzo kijkt (wat ik dus niet kan vanaf de oceaan) dan zie je vast en zeker een grote paarse vlek vlak ten noorden van ons waar windstoten tot 50 knopen inzitten. Dat zie ik tenminste wel op de 96uur weerfaxen. Vier dagen vanaf nu dus en als we noord blijven koersen komen we daarin.
Dat soort windstoten is wel wat te levendig naar mijn smaak en daarom had ik graag van gedachten gewisseld met onze weerman. Maja. Geen post, een paar dagen niet.
Gisteren probeerde ik het weer eens en ineens kreeg ik een heleboel mail, en na een tweede keer verbinden nog meer mail, en eindelijk ook de gribfiles die nu natuurlijk verouderd waren.

Toen bleek dat dus niet één van mijn mails in eerste instantie verzonden was. Er was een probleem met de Sailmail hoofdserver, en die stuurde enkele dagen dus niks meer in of uit. Voor mij leek alles dus normaal, behalve dan dat er geen post kwam. Maar de radio werkte goed, post versturen, geen probleem, mooie snelle verbindingen, sneller zelfs dan ik ooit heb gehad omdat we heel dicht bij het Honolulu station zitten. (of zaten inmiddels). En vervolgens bleef alles lekker in die server steken.

Bruce maakte zich een beetje zorgen, omdat hij ook niet wist of zijn mail wel bij mij aankwam, maar alleen mijn mail niet bij hem. Ik dacht het tegenovergestelde, nou ja verwarring en speculaasie (best zin in!)alom en dan dus dat grote lagedrukgebied waar we niet in verzeild willen raken en geen weerman meer en overal bezorgde mensen. (Nou ja, viel hopelijk mee; vooral hier aan boord) Ik zat al in de boeken om de weerkaarten die ik nog wel ontving beter te kunnen interpreteren.
Blij dat ie het weer doet nu, met excuses van Sailmail. Halve dag bezig geweest om alle 'mail probleem' emails weer een bericht na te sturen dat er nu dus meer niks aan de hand is en er dus geen actie meer nodig is. Want al die 'probleem oplospost' werd natuurlijk ook pas verstúúrd doordat het probleem met de server alweer ópgelost was... Ik ben er in ieder geval lekker druk mee geweest.

Inmiddels is dat allemaal achter de rug en nu lijkt het voor jullie dat ik ineens in een razend tempo blogs zit te produceren.
We zitten inmiddels in de regen die bij het front hoort, de bijbehorende wind is nog niet meegestuurd. We hebben al aardig wat motoruren gemaakt en dobberen we met af en toe wind, vaak ook geen wind en vrij veel motregen.
In Alaska noemen ze dat 'vloeibare zonneschijn', zodat ze toch wat vaker kunnen zeggen dat ze daar ook mooi weer hebben.
-----
At 15-6-2021 21:23 (utc) Joy's position was 35°12.16'N 161°41.96'W
COG 045T (een beetje parallel ten zuiden van die depressie dus, tot het ergste voorbij is)
SOG 4.8 kts

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties