Drukte en extra mijlen



Op de AIS zien we op deze trip veel meer boten dan op andere zeereizen. Logisch wel, met al die grote Amerikaanse steden aan de westkust en China en Japan aan de andere kant van deze plas. Ik denk dat ze naar San Francisco of Los Angeles gaan, of naar Panama natuurlijk. Momenteel kruisen zes schepen onze route en we hebben er sinds vertrek uit Hawaii ook al vele gezien. Dat wil zeggen: op de AIS gezien want met het blote oog zien we ze niet. Te ver weg. Ze moeten wel dichtbij zijn, minder dan vijf mijl, om ze buiten op de horizon te zien. Vaak zie je ze 's nachts beter dan overdag. Een lichtje laag op de horizon is vrijwel altijd een ander schip.
Enige dagen geleden zagen we iets dat niet te zien was op de AIS. Ik heb hem opgeroepen met de VHF nadat Arianne hem al een paar uur in de gaten hield tijdens de nachtwacht. Hij leek maar niet te verplaaten. Geen antwoord op kanaal 16 toen ik het opriep en ook op de radar die ik voor de gelegenheid weer eens afstofte zag ik niks. Misschien een andere zeilboot? Het lichtje leek dichtbij, en ook te slingeren alsof het op een masttop stond.
Ik denk dat het een meetboei was ofzo. Of een solozeiler die zijn ankerlicht aan heeft ten teken dat ie slaapt ofzo, en ook nog zijn marifoon uit heeft gezet? Een UFO dus. Unidentified Floating Object.
Ook kwamen we een ander schip tegen zonder AIS. Dat zien we niet vaak tegenwoordig, grote zeeschepen zonder AIS. Ik heb 'm opgeroepen en ze waren aan het 'surveyen'. Onderzoek doen. Hij had ons wel gezienIk vroeg hem of ie net als wij ook op zoek was naar wind maar dat was het niet. Iets anders. Hij was niet het spraakzame type. Wij speculeerden er op los.

Afijn, Ik ga het kort houden verder want we zitten nu best ver van de radiostations en dat is te merken in de verbindingen.
We maken veel meer mijlen doordat we die grote systemen aan het omzeilen zijn. Vandaag weer een update van Bruce waardoor we ineens weer verder van de eindbestemming komen dan we vanochtend nog waren. We zeilen zo'n 500 mijl extra door de routewijzigingen. Wat je noemt een flinke slok op een borrel. Met de huidige koers zitten we straks dichter bij Vancouver dan Sitka. Maar het zware weersysteem dat ons woensdag zal bereiken, een belachelijk groot koufront dat de gehele noordpacific beslaat dwingt ons oostwaarts. Ook best. Ik ga er niet voor de lol in varen, dus dan maar wat meer vermijd-mijlen om de sterkste wind te ontwijken.. Waarom moet er juist nu zo'n idioot groot systeem zijn? Dit keer was de timing dus niet perfect, maar precies waar ik voor vreesde: je kan het pas weten als je al een week onderweg bent.. Ik hou er niet van. Ben toch meer een mooiweerzeiler geloof ik.
Maar tot nu toe hebben we het goed gedaan, we hebben alleen nog maar redelijk mooi weer gehad.

-----
At 21-6-2021 06:33 (utc) Joy's position was 41°37.22'N 148°25.37'W
COG 062T
SOG 5.9 kts

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties