Wasdag



We zijn een hogedruk gebied ingevaren. Lekker rustig zeilen nu. Nog wel aan de wind, maar dan 12 knoopjes. Stuk vriendelijker dus.
Geeft ons mooi de gelegenheid schoon schip te maken. We hadden flink wat zout water in de machinekamer en gek genoeg ook onder de vloer van de salon. En de salon-bilgepomp deed het niet. Stom ding. Ik denk dat ie in zijn leven 5 uur gedraaid heeft. En dan al onderhoud nodig. Wat heb je nou aan een pomp die niet pompt? Hij doet alleen alsof want hij maakt geluid. Vuile klepjes bleek het euvel, samen met een gecorrodeerd klemplaatje. Die halve pomp is van kunststof, maar juist daar, in de pompkamer zit dan een metalen plaatje die kennelijk niet tegen zeewater kan... Ik zou zo graag de ontwerpers van sommige dingen eens een week aan boord willen hebben. Ontwerpaanpassingen maken, op straffe van kielhalen als het faalt.

Had ik al verteld van de nieuwe Lofrans 'royal' ankerlier die nu al hetzelfde euvel heeft als de vorige? Gekocht in Tahiti, binnen 5 maanden zit ie vast. Je hoort mij niet meer zeggen dat je met een manuele lier nooit problemen hebt. Nadat ik de lier geinspecteerd heb en een zwaar roestige veer en een verkeerd gemonteerde en beschadigde as aantrof waardoor de lier ook nooit meer uit elkaar kan voor onderhoud heb ik contact gehad met de fabrikant. Lijkt me een duidelijk geval fabrieksgarantie, maar ik wil niet eens een vervangende nieuwe terug als dit de kwaliteit is. Dan wil ik gewoon mijn geld terug. Ik wil namelijk vooral garantie dat ik een degelijke lier aanschaf maar kennelijk moet je daarvoor niet meer bij Lofrans zijn. Afijn, in Kodiak kan ik het antwoord pas lezen.

Inmiddels heb ik met onze navigatiesoftware (OpenCPN) uitgezocht hoe je weatherfax kaarten op de navigatiekaart kunt projecteren. Die weerfaxen zijn namelijk vrij grote kaarten. Zo beslaat de kaart met de 24, 48 en 96 uurs oppervlaktedruk de gehele noordelijke pacific. Alles noord van Hawaii dus. Het is wel fijn om dat een beetje op schaal te zien, want er zitten zo 4 of 5 'gales' op de kaart en dat ziet er allemaal reuze (te) spannend uit, maar die zitten dan bij Japan ofzo. Ter indicatie van de schaal van de kaart: de letter 'H' van Hogedrukgebied is op deze schaal 130 zeemijl hoog. Het kost ons een hele dag en nacht om alleen door die letter heen te varen. En die frontsystemen beslaan dus ook een nog veel gigantischer stuk oceaan.

Toen ik aan onze weerman voorstelde om gedurende windstiltes in het hogedrukgebied gewoon op wind te wachten in plaats van motoren schreef weatherman Bruce dat sommige van die systemen met 50 knopen bewegen en dus in twee dagen bij je kunnen zijn. Poe hee. En dat het in de polaire wateren dus heel onverstandig is om stil te gaan liggen. Ok begrepen! We doen maar netjes wat Bruce voorstelt en hij schrijft ons soms 2x per dag een uitgebreide weersituatie en strategie voor de komende dagen. Heel ontzorgend werkt dat, en ik kijk mee op de kaarten om nog wat op te steken van de strategie. De bedoeling is om aan de westkant om het hoog te varen, de rug door te steken en dan op de zuidwestelijke toenemende wind van het voorbijkomende koufront mee richting kodiak te waaien. Ik denk trouwens niet dat we dat redden met één front, want het is nog een heel eind.

Tot zover de meteo, verder gaat alles hier goed. Het weer varieert heel erg, veel wind, weinig wind, regen zonneschijn, we krijgen van alles wat. Het humeur is ook alweer opgeknapt en heeft een sterke relatie met of alles heel blijft of niet.
-----
At 13-6-2021 04:49 (utc) Joy's position was 29°42.24'N 161°03.01'W
COG 331T
SOG 7.1 kts

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties

  1. Hi, Maar je hebt niet alleen kommer en kwel je hebt BRUCE en ja zo.n bilge-pomp heeft dus lange tijd ( te) stilgestaan en zoals je weet stilstaan is achteruitgaan; en dan ook nog met zout water . Ik vind het een geweldig en afwisselend avontuur en ik heb zelf zo.n 30 jr schat ik een Phantom 34 gevaren, Duitse makelij, en die hadden m.n zwager en ik compleet van nieuwe electriciteit voorzien , hij is electricien, Bij fa Drinkwaard in Sliedrecht een nieuwe diesel, nieuwe 2 voor-stagen , rol-genua , gr.-zeil zeg maar alles vernieuwd voorde "grote reis " en die kwam er niet meer van . Ik volg een paar schepen op reis en lees dit graag maar nog niemand die jullie gekozen doel willen.:):) Ik wens jullie verder weer een goede verbinding .Vindt het wel leuk dat je nog steeds meerdere verbindingen heb al is het een amateur :) Goede en veilige vaart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joy, Ik heb die positie via Google gevonden , je zou midden op de Oceaan zitten ?? Ik begreep dat je dichter bij een wal zou blijven?? Heb ik het mis ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er bestaat geen route dicht bij de wal van Hawaii naar Alaksa. Daar aan alle kanten ongeveer 2000 nautische mijlen oceaan omheen...

      Verwijderen
  3. Hi, Ja ik begrijp dat je ook niet dichter bij de wal zou willen blijven omdat Alaska jullie doel is ,logisch. Vind het erg leuk je nu op te kaart te zien , de speld :) BRUCE is onbetaalbaar he ! Wens jullie verder een goede vaart . :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten