Zeilen in zonsopkomst inclusief fotos






Het vorige blog was eigenlijk te vroeg verzonden. De spellingsadmiraal had nog opmerkingen en ik had het zelf ook nog niet nagelezen. Maaja, ding stond opgeslagen in 'postvak uit' en dan wordt ie verstuurd bij een verbinding. Het broodjes deel van dat blog is dus nog niet besproken. En dat is nu ook oud brood geworden dus ik laat het er maar bij.
We zeilen, de op één na laatste nacht in. Het hangt van de wind af hoe lang de laatste nacht wordt. Als ie weer naar het noordoosten draait zullen we nog een rak moeten maken, dan wordt het een hele nacht want dan komen we te zuidelijk uit. We lopen nu redelijk hoog aan de wind. Noordenwind. Poolwind! En dat is te merken. Het is een graad of tien denk ik. Maar gelukkig hebben we even geen mist. De afgelopen dagen hebben we heel veel in de mist gevaren. Daar is niet veel aan. Je ziet niks. Het is koud. Het is nat. En het is koud dus. Om dat nog maar even te benadrukken. Niks aan. Nu varen we te hoog voor Sitka, maar ik laat het maar zo, we kunnen altijd gemakkelijk afvallen en hoogte maken is nooit makkelijk. Dus we pakken wat we kunnen om dat later te kunnen prijsgeven als het nodig is. Goede wind sprokkelen voor barre tijden...

Het is één uur in de nacht, het ochtengloren staat al een uur op de einder. Eigenlijk is het maar een uur of vier donker, de rest is zonsondergang of zonsopkomst. We zijn nu zo noordelijk dat de nachten heel kort zijn en het is ook hoogzomer natuurlijk op het noordelijk halfrond, dat hoef ik jullie niet te vertellen. Hoewel het hier niet zo voelt, we hebben de kachel al een paar dagen niet meer uitgedaan en die mist maakt alles heel nat.

Voor de mist hebben we radar, alleen die doet het nu niet meer. Althans het scherm dat erbij hoort. We hebben zo'n kaarplotter en we gebruiken hem eigenlijk nooit omdat ie veel te veel stroom verbruikt (raymarine C80) maar met mist zet ik hem altijd aan. Een keer of drie in de afgelopen drie jaar, maar in de afgelopen twee weken vrijwel dagelijks. Dan zet ik het radaralarm aan. Ik maak een cirkel om het bootje, op 10 mijl, en als er iets in die cirkel komt gaat er een alarm. Dat 'iets' moet dan dus geen AIS hebben, anders zien we dat eerder al op AIS natuurlijk. Maar vissers bijvoorbeeld hebbn niet altijd AIS (aan), en aangezien we de kust naderen is het handig om die te kunnen zien.
Omdat de Raymarine display niet meer wil opstarten, of eigenlijk alléén nog aan het opstarten is, opnieuw en opnieuw en nóg een keer tot in oneindigheid is het ding onbruikbaar geworden. Lekker dan. En zo plotseling ook. Het werkte gewoon, toen hebben we 'm uitgezet, en een paar uur later wil ie niet meer aan. Rommel is het. Ik maak hem nog open om te kijken of het aan/uit knopje blijft hangen, want het door het opstartgedrag lijkt het daarop maar het knopje blijkt gewoon te werken. Tja. Dan weet ik het ook niet meer. In Sitka maar es kijken of ik het gerepareerd kan krijgen.
Ik denk dat Joy gewoon zeilmoe is. Net als wij. Zin om er te zijn.
Ondertussen hijs ik een zak met losse proppen aluminiumfolie in de bezaanmast om een grotere radarreflectie te maken zodat andere schepen ons tenminste beter kunnen zien. Het laatste schip dat ik opriep om te vragen of ie ons op AIS of radar had antwoordde 'negative'. Nee dus. Niet op radar én niet op AIS. Terwijl ik de andere boten op AIS wel van soms wel 50 mijl afstand al kan zien krijgen ze ons pas op 5 mijl ofzo op het scherm. Vijf mijl is voor een groot schip dat 20 knopen loopt niet veel. Kwartiertje varen, en als we naar elkaar toe varen nog minder. Ons AIS zendertje is blijkbaar niet zo sterk en vooral in de mist, als je 't loeder eigenlijk meest nodig hebt, door al het vocht in de lucht neemt het bereik van het VHf signaal af. Ik neem me voor om de antennekabel te vervangen door de beste die te koop is om signaalverliezen in de kabel te minimaliseren. Misschien verplaats ik het zendertje zelf ook nog wel naar onder de mast, dan kan de antenne kabel ook een stuk korter worden.

Ik begin al een aardig projectenlijstje te krijgen zo. Het wordt tijd om ergens een jaar te blijven. Maar dan wel ergens warmer dan hier!
-----
At 28-6-2021 12:10 (utc) Joy's position was 55°42.57'N 137°30.27'W
COG 034T
SOG 6.0 kts

 

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com


De "Michiel"vane doet zijn werk uitstekend

Reacties

  1. Panama is trouwens een prima warmere plek om een jaartje te blijven. En gezellig met oude bekenden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten