Motorboten


Heerlijk rustige laatste ankernacht bij Maasholm.
Hier hadden we ook de eerste ankerplaats van onze reis.
De reis van Maasholm naar Cuxhaven had niet voorspoediger kunnen gaan: van Maasholm naar Strande om diesel te bunkeren, geen wachttijd bij de tanksteiger dus we konden gelijk volgooien en doorvaren. We hebben 127 liter bijgetankt, en hebben 60 motoruren op de teller bijgeschreven. Dat betekent dat onze motor best zuinig is, en dat komt denk ik ook door onze nieuwe autoprop-schroef, die behoorlijk efficiënt is. 
De volgende 15 mijl naar de ingang van het Kielerkanaal hebben we op de motor gedaan. Toen we aankwamen bij de sluis konden we als een van de laatsten inschuiven en daarom hoefden we niet lang te wachten op de schutting. Dit keer geen grote vrachtschepen in de sluis, alleen maar jachten. Gelijk doorvaren dus en de eerste stop na 67,5 km bij Rendsburg gemaakt, net als op de heenweg. 


Windmolens op zee..

De donderdag hebben we het laatste stuk kanaal afgelegd. Hier kregen we nog een kleine vliegshow met militaire vliegtuigen te zien van een nabij gelegen vliegveldje, en onderweg in het Kielkanaal moesten we een paar km voor het einde nog voor het rode licht even wachten voor de passage van twee schepen.
Voor de passage van deze binnenvaarder en dit kustvaardertje moesten we wachten.
 Ik vond ze eigenlijk niet eens groot genoeg voor een foto, maar goed, we moesten er wel voor stoppen. Het aardige was wel dat we alle bootjes die vroeg ontbeten hadden en hard doorgevaren hier weer tegenkwamen, waardoor we ook de sluis bij Brunsbüttel zeer voorspoedig en zonder wachttijd konden passeren. 


De Sperrgebied-ton die we op de heenreis ternauwernood ontweken hadden kwamen we nu -gezien vanuit het Sperrgebied- weer tegen.. oeps. Even niet opgelet...

Laag over razende vliegtuigen op het kanaal. 

Rood stoplicht. Alle schepen moeten dan wachten op iets groots.
Maar dat werd een teleurstelling..



Het was eigenlijk allemaal een beetje te voorspoedig gegaan, want nu waren we te vroeg op de Elbe en hadden daarom nog de stroom tegen. Weliswaar precies op hoogwater kwamen we uit de sluis, maar de stroming loopt op hoogwater nog een uur langer naar binnen.
 Het laatste stukje was tegen de wind in en begon tegen de stroom in, daar konden we 4 knopen varen, en twee uur later hadden we de stroom mee en liepen we ruim 8 knopen. 

Salonbedje met slingerzeil voor de nacht
Nu zijn we dus weer in Cuxhaven, ons aan het voorbereiden op het motorboten.
Motorboten als werkwoord, want dat is wat we waarschijnlijk gaan doen de komende nacht. Zo paars als de Noordzee enkele dagen geleden op windguru nog was, zo wit is het nu. Het hele stressverhaal van teveel wind voor de terugreis kon niet harder zijn omgeslagen dan we nu zien op de meest recente verwachtingen. 0 wind, uit onduidelijke richting. Dus we hebben voldoende diesel aan boord, de olie is gepeild en de filters gecontroleerd. 

We hebben een pan pasta, gesmeerde boterhammen, en zowel een bed in de punt als in de salon klaargemaakt. Als het qua golven rustig genoeg is op zee kan je het best voorin liggen, dan heb je het minst last van motorgeluid.


Pannetje pasta..  Van tevoren koken is echt veel makkelijker dan onderweg met één hand terwijl de uien door de kajuit rollen.

Reacties