Motorboten
Heerlijk rustige laatste ankernacht bij Maasholm. Hier hadden we ook de eerste ankerplaats van onze reis. |
De volgende 15 mijl naar de ingang van het Kielerkanaal hebben we op de motor gedaan. Toen we aankwamen bij de sluis konden we als een van de laatsten inschuiven en daarom hoefden we niet lang te wachten op de schutting. Dit keer geen grote vrachtschepen in de sluis, alleen maar jachten. Gelijk doorvaren dus en de eerste stop na 67,5 km bij Rendsburg gemaakt, net als op de heenweg.
Windmolens op zee.. |
De donderdag hebben we het laatste stuk kanaal afgelegd. Hier kregen we nog een kleine vliegshow met militaire vliegtuigen te zien van een nabij gelegen vliegveldje, en onderweg in het Kielkanaal moesten we een paar km voor het einde nog voor het rode licht even wachten voor de passage van twee schepen.
Voor de passage van deze binnenvaarder en dit kustvaardertje moesten we wachten. |
De Sperrgebied-ton die we op de heenreis ternauwernood ontweken hadden kwamen we nu -gezien vanuit het Sperrgebied- weer tegen.. oeps. Even niet opgelet... |
Laag over razende vliegtuigen op het kanaal. |
Rood stoplicht. Alle schepen moeten dan wachten op iets groots. Maar dat werd een teleurstelling.. |
Het was eigenlijk allemaal een beetje te voorspoedig gegaan, want nu waren we te vroeg op de Elbe en hadden daarom nog de stroom tegen. Weliswaar precies op hoogwater kwamen we uit de sluis, maar de stroming loopt op hoogwater nog een uur langer naar binnen.
Het laatste stukje was tegen de wind in en begon tegen de stroom in, daar konden we 4 knopen varen, en twee uur later hadden we de stroom mee en liepen we ruim 8 knopen.
Salonbedje met slingerzeil voor de nacht |
Motorboten als werkwoord, want dat is wat we waarschijnlijk gaan doen de komende nacht. Zo paars als de Noordzee enkele dagen geleden op windguru nog was, zo wit is het nu. Het hele stressverhaal van teveel wind voor de terugreis kon niet harder zijn omgeslagen dan we nu zien op de meest recente verwachtingen. 0 wind, uit onduidelijke richting. Dus we hebben voldoende diesel aan boord, de olie is gepeild en de filters gecontroleerd.
We hebben een pan pasta, gesmeerde boterhammen, en zowel een bed in de punt als in de salon klaargemaakt. Als het qua golven rustig genoeg is op zee kan je het best voorin liggen, dan heb je het minst last van motorgeluid.
Reacties
Een reactie posten