Vliegende vaart en paarse vlekken.

We hebben de sokken erin gezet. Vanaf dat we nog tien dagen te gaan hadden kijken we meerdere malen per dag naar diverse weersverwachtingen. Duitse weerdienst, Windguru, Weeronline en ik haal elke dag een Gribfile op.
Op Windguru een paar dagen geleden tekende zich een grote paarse vlek op de Noordzee af. Die gaf aan dat er véél wind uit de verkeerde kant zou komen maandag tot vrijdag.
Maar er zat ook steeds een klein weervenstertje voor aankomende vrijdag en zaterdag in, met oost- en zuidenwind.
Dus gisterochtend hebben we besloten dat te gaan benutten omdat je niet kan overzien hoe lang het kan duren voor er weer een optie komt.

Overboord dus met de fijne ankerplannen die we hadden voor de Kleine Belt en zo gauw mogelijk naar Cuxhaven. Gisteren hadden we hele goede noordwestenwind en de daad bij het woord voegend zijn we met roekeloze snelheid naar Maasholm gevaren. Zestig mijl in 10 uur. De oude snelheidsrecords worden regelmatig aangescherpt omdat we ook steeds beter in zeiltrimmen worden, en minder conservatief zijn in de zeilvoering. We weten steeds beter wat de boot kan hebben, maar ook wat wij kunnen. Dus gisteren een paar uur met de spinnaker erop ruim 7 knopen gevaren. In het begin waren we prima tevreden met 5,5 knopen, maar als ik dat nu op de klok zie staan ga ik kijken of er niet een groter zeil op kan.

Het weervenstertje dat al een tijdje op vrijdag en zaterdag aangekondigd werd staat er nog steeds en had gisteren zelfs wat uitloop naar zondag gekregen, maar vandaag staat er weer dat we géen wind gaan krijgen. Best frustrerend, want bovendien komt er nu een tweede windvenster, zo lijkt het. Met nog gunstiger wind. Het verandert met de dag, en een update maken hierover is eigenlijk ondoenlijk. Plan is in ieder geval om vrijdag te vertrekken. Zoals het nu is gaan we met het late tij weg, rond 18u. Maar vanochtend was dat nog het vroege tij, dus we gaan het besluiten op de dag zelf, als we de laatste windinfo hebben. Er is geen touw aan vast te knopen.

Maar linksom of rechtsom, het wordt vrij rustig weer en er zal het nodige motorgeweld aan te pas komen om de 140 mijl naar Vlieland te maken. Wij hopen maar dat het weer nog wat ten gunste veranderd en we nog wat bruikbare wind krijgen als we vertrekken voor de Noordzee. Wat wel frustrerend is dat het hele front met paarse wind inmiddels niet meer gaat gebeuren zo lijkt het. Dat is niet erg natuurlijk, maar daar was de hele haastigheid op gebaseerd.

En de zonnige kant is dat het wederom niet gaat regenen. Inmiddels kan ik daar wel gewoon bindende uitspraken over doen, want ik heb een uitstekende trackrecord wat dat aangaat. Bovendien kunnen we lekker nog een paar dagen bijkomen op de wadden. Daar hebben we ook veel zin in.

Als bovenstaand een wat warrig verhaal is geworden; dat klopt, want ik moest telkens te tekst met het weerbericht mee wijzigen. En daar valt niet tegenop te bloggen. Aan deze plannen zijn dus geen rechten te ontlenen, behalve voor Wouter want die kan nu op Terschellling aan boord komen. Denken we nu.
Een paar dagen terug was de hele Noordzee paars... Niks meer van over!?