Toekomstgeluk


Tot nu toe hebben we behoorlijke mazzel gehad met de weersomstandigheden. Hoewel de lokale bevolking zucht dat het de slechtste zomer ooit is vind ik niet dat we mogen klagen. Allereerst zijn we geen andere zomer gewend dan de huidige, want we zijn hier voor het eerst. We hebben heel veel blauwe luchten gezien, en af en toe regen, maar dat was veelal 's nachts of beperkte zich tot één middag. 
Weinig bikinidagen omdat de temperatuur dus doorgaans veel hoger is hier in de zomer. En vrij veel wind, dat zei men ook veel.
Het voordeel van de heenweg is dat het naar het oosten was, en het vrij vaak westenwind is. Bovendien hoef je - eenmaal in Deense wateren- geen rekening meer te houden met getijden. Die zijn hier nauwelijks aanwezig, er is alleen stroming, veroorzaakt door wind.
Maar het grootste voordeel van de heenweg is dat je geen vastomlijnd doel hebt, en dat het ook niet uitmaakt wanneer je ergens weggaat of aankomt en zijn er overal haventjes en eilandjes. Dat maakt dit gebied tot een grote speeltuin om te zeilen.
Voor de terugweg is dat alles heel anders. Moeilijker vooral.

De weersituatie voor terugweg zijn we al een paar dagen aan het bekijken. Lange termijnplanning en meteo gaan slecht samen dus we hopen dat het nog beter wordt, maar zoals het er nu uitziet is het niet heel best.  Lijkt erop dat onze mazzel een beetje op raakt.  
Bovendien krijgen we weer te maken met getijden;  Op de Elbe wil je zeker geen tegenwind én tegenstroom hebben, dan kom je nauwelijks vooruit en bovendien wordt het dan heel erg onstuimig, of ronduit gevaarlijk voor jachten daar.


De langetermijnverwachting van weeronline (een van de weinige die 14 dagen vooruit durft te kijken) geeft aan dat het alléén maar westenwind wordt in de week die we voor de terugweg gepland hebben. 

We hebben uiteindelijk maar 1 goed etmaal met wind nodig zonder west erin. En niet teveel of te weinig natuurlijk. Met te weinig kan ik nog wel leven, dan maken we er met een hoop zeil of een beetje motor nog het beste van. De nu aangegeven 4 bft is prima mee te leven, maar de richting is wel precies het tegenovergestelde van wat we nodig hebben. En zo vreselijk stabíel west ook, bijna zeven dagen aan een stuk! 

Optie 1.
Het korte windvenstertje met Zuidenwind op zaterdag de 26e is nog onze beste optie, maar we krijgen ook nog een opstapper, en die kan pas zaterdag rond de middag aan boord zijn in Kiel of Cuxhaven. Kiel valt dus al af, want we moeten het 100km lange kielerkanaal allang gehad hebben als we de zuidenwind op de Noordzee willen benutten. En in Cuxhaven gaat op die zaterdag vanaf ongeveer 06.00 de stroom op de Elbe mee-staan tot ongeveer 12.00u... 

Optie 1a. 
Opstapper bewegen om eerder aan boord te zijn, of afzeggen.

Optie 1b. 
Op het tweede hoogwater vertrekken (om ~18.00u) en met het hopelijk restantje zuidenwind naar Helgoland varen. En daar wachten op betere wind zonder heel veel andere opties. Misschien via Borkum. Ofzo. 

Optie 2. 
Nú als een idioot wegvaren, de hele nacht door om zsm in Kiel te komen. Vervolgens het Kielerkanaal in één dag doen in een poging al op woensdagochtend de 23e in Cuxhaven te zijn. Er moet dan veel goed gaan en dan beginnen we vermoeid aan de Noordzee. 

Optie 3.
Nu naar het noorden gaan varen ipv het zuiden, door het Lymfjord motoren en vanuit Thyboron in 2 etmalen direct naar Vlieland koersen. Dit is met westenwind een betere koers. Maar wel aan de lage-wal kust, met weinig of geen goede vluchthavens.

Optie 4.
Hopen op verbetering van het weerbeeld of wachten op betere tijden. En anders de boot laten liggen in Cuxhaven en met de trein terug. Later in een weekendje terugvaren als de wind wél goed is. Dat is een prima alternatief als al het andere faalt. Cuxhaven heeft een treinstation.

Optie 5.
De opstapper komt met een auto naar Cuxhaven, parkeert daar en gaat met de trein verder naar Kiel (3uurtjes). Komt aan boord en we gaan 4 dagen in de Kielerbucht zeilen en vakantie vieren alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Dan gaan we door het Kielerkanaal en leggen de boot in Cuxhaven. Dan gaan we met de auto terugrijden naar NL en halen later de boot op. Ofzoiets.

Optie 6. 
...

Andere opties graag achterlaten in de comments.

Afijn. We zijn er maar druk mee, de afgelopen weken waren een stuk makkelijker... 
We hoeven pas over twee weken thuis te zijn en neigen nu naar optie 4 of 5.



Reacties