Big boat coming. En goed nieuws!

Ik probeer de blogs altijd in de tegenwoordige tijd te schrijven. Dat is best lastig als de tijd zo hinderlijk blijft voortschrijden als vandaag de dag en zoals nu en gisteren en eergisteren. Dan loopt het verhaaltje steeds achter de feiten aan en daarom heb ik hieronder een heldere instructie geschreven voor het lezen van dit stukje. Ik schrijf dus trager dan de tijd en dat is niet te doen. Ik zal het uitleggen.

Waar ik 'vanochtend' schrijf bedoel ik 'eergisterochtend' of  'gisterochtend', afhankelijk natuurlijk van wanneer ik het geschreven heb, da's logisch. Kan vandaag of overmorgen geweest zijn. 'Vandaag' op zijn beurt kan ook gisteren óf morgen zijn want soms schrijf ik al iets over wat we nog moeten gaan doen. Dan wil ik de tijd te slim af zijn door de toekomstige gebeurtenis in de tegenwoordige tijd te beschrijven omdat ik gepland heb dan de blog te publiceren. Eergisteren kan ook best vorige week geweest zijn. Dus als er staat dat er nog iets komt kan het zijn dat het al geweest is of nog moet komen. Of gaat het niet meer door en dan kan je het als niet echt gebeurd of geschreven beschouwen. Ik stel voor dat je dat dan niet leest, of als de tijd er rijp voor is. Ik zal hier en daar nog wel wat doorhalingen doen met verbeteringen maar vaak ook niet en complicaties toevoegen om een en ander wat onduidelijker te maken..
Dus. Nu dat duidelijk is kan ik verder met mijn verhaal, waar ik nu al een paar dagen mee bezig ben was.  En hopeloos achter de feiten aanlooiep.

Vanochtend Een tijdje geleden was er een Securité bericht op de marifoon van de 'semafoor'. De Semafoor doet hier het radioverkeer, het is een gebouwtje op de hoek van de berg aan de rand van de baai. Er liggen zonnepanelen op en er zijn antennes te zien. Je schijnt er ook te kunnen koffie drinken en internetten als je van je boot af mag. Vanuit de semafoor wordt er ook een internet signaal uitgezonden en je kunt er met een goede antenne dus mee verbinden vanuit de baai waarin we liggen. Nu heb ik geen goede antenne, maar Zwerfcat wél en die 'relayen' het signaal verder de baai in en dan ontvangen wij het via hen. Ze hebben apparatuur aan boord en goede antennes om dat te doen, en ze hadden dat afgesproken met het semafoorstation nadat de quarantaine was ingesteld. Iedereen kreeg zo gratis internet, en dan is het makkelijker om het morrende volk eronder te houden. En je hoeft je dus niet zo erg te vervelen aan boord. Inmiddels mag iedereen naar de kant om het internet gewoon weer te komen betalen behalve wij. En nu is dat gratis internet ook dus voorbij voor iedereen, behalve voor ons en nog drie boten die nog quarantaine hebben.  Nu hebben we dus meer bandbreedte denk ik omdat we de connectie met veel minder boten delen en dat ga ik natuurlijk testen met een plaatje.
Landbloemetjes gekregen van de Imani crew. Verschillende boten komen af en toe wat langs brengen.
Een kokosnoot, wat mango's of granaatappels.


 Er komt kwam een groot schip aan, en die wil hier de baai in is al weer weg. Vannacht wordt ie verwacht. Is al weer weheg! Het is was een week varen voor dit schip vanuit Tahiti. We hopen maar dat ie alleen maar vracht komt brengen en geen virus ofzo want dan gaat alles weer op slot natuurlijk.
Het is het vrachtschip dat hier éen keer per drie weken komt bevoorraden. Heel de baai in rep en roer en alle boten stoelendansen (verleden tijd) heel de dag voor een nieuw ankerplekje. Want het is een groot schip en de baai binnen de golfbreker moet leeg zijn om er ruimte voor te maken.
Soms gaat iemand liggen op een plek die te dichtbij een andere boot is en de regel is: als je te dichtbij ligt bij draaiende wind, dan moet de laatst geankerde boot wegwezen.

Laden en lossen van de vrachtboot. Er zijn ook hutten voor passagiers tussen de eilanden.
Je mag ook bij het eilandje verderop gaan liggen maar omdat wij liggen te azen op het plekje van Imani die vandaag gisteren vertrekt naar Hawaii blijven we hier. Bovendien verwachten we nieuws van de autoriteiten want vandaag is een vergadering met de burgermeester enzo dus we willen in de buurt blijven..   Oud nieuws. Is allemaal al lang gebeurd.
Vanochtend kregen we ons formulier in de mail terug van DPAM, de instantie die iedereen nu per email moet besmeken om gratie te krijgen om te mogen blijven. Wij kregen bericht dat we maar  tot de 29e mogen blijven als tijdelijke stop op Hiva Oa.  Dat is niet veel langer, maar de volgende middag kregen we een veel beter bericht door de geliefde lokale officials: We mogen blijven! En op de kant rondwandelen! We hebben een pas gekregen en mogen nu gedurende de hele dag vrij bewegen. Superfijn en we gaan gelijk de benen strekken. (geen fake news!)

Dit blog gaat dus te langzaam: dat dat komt door het internet en sociale contacten en wandelingen op het land. Dan schrijf ik wat en denk dan 'morgen verder'. Maar Tijd aan land gaat een stuk sneller. Ik moet nog steeds wennen na de zeeën van tijd die we nog op de oceaan hadden. Daar maakten we gewoon zelf hele tijdzones voor ons alleen!
Nu is dus de dag van de vrachtboot en er is een drukte van belang op de kade. De vrachtboot is vanochtend bij het eerste licht naar binnen gevaren en ze zijn al druk aan het lossen als wij naar de kant gaan.  Allemaal gisteren. We zien kleine containers, palletgoederen, bouwmaterialen, wasmachines, een paar pallets diervoeders en nog veel meer. Een man met een motorblower blaast een -ik denk- desinfecterend middel over sommige goederen. Van het eiland gaan er ook een heel groot aantal bigbags met gravel het ruim in. Misschien voor wegenbouw op andere eilanden? 

Nou ja. Ik stop ermee voor nu want het is niet bij te houden. Ik ga zeker nooit bij een krant werken. lijkt me vreselijk. We willen gaan wandelen vandaag maar het is nu  was enorm aan het regenen. Best lekker voor de boot. Zo kan eindelijk al het zout er eens goed af spoelen.


Mooi plaatje van Patrick op Vicado. Bijzondere ontmoeting op volle zee. Toen we nog tijd hadden!

Oh trouwens, ik ben met een nieuw dingetje bezig op de blog: Commentaar geven via Intensdebate. Dat is een andere partij die kennelijk het reageren op dit soort plaatsen beter voor elkaar heeft dan Blogger zelf. Want veel van onze lezers krijgen het niet voor elkaar om een reactie te plaatsen en dat is jammer. Je schijnt door allerlei hoepels te moeten springen met puzzels en testen om te bewijzen dat je geen robot bent als je niet bent ingelogd bij Google. Om voor eens en voor altijd van het gedoe af te zijn heb ik besloten om een compleet andere commentaar sectie te installeren. Als ik tenminste weet hoe dat moet. Nee dus!  Dus kijk en aanschouw hieronder, denk ik, de nieuwe commentaar afdeling die als het goed is veel gemakkelijker werkt voor iedereen en z'n moeder. Misschien in het volgende blog!

Goed. Wat een puinhoop. Ik ga gauw op publiceren drukken, dat werkt als een Resetknop voor de blog. De tijd staat voor niemand stil. 


Reacties

  1. Nou Michiel de verleden tijd kan niemand wijzingen behalve jij en jij kan zelfs de toekomst voorspellen.
    Misschien kan je me helpen aan de juiste Staatslotnummers. Als ik dan eindelijk win deel ik eerlijk de prijs met je ;-)
    Maar ondanks dat je af en toe oud nieuws schrijft en af en toe de deadline niet haalt blijven je schrijfsels nog steeds erg vermakelijk.
    Heb je al bij Frans en Ilona geinformeerd of je bij hun WhatsApp groep mag?

    Groetjes,
    Rob PA0DRC

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb me nog niet gemeld voor de appgroep. Maar er zijn ook zoveel epgroepjes dat je er soms wat gestoord van wordt. Covid groep, Frans polynesie groep, sailingdutchies goep, Hiva Oa anchorage groep. Ik heb de meeste groepen dus verlaten en vind dat eigenlijk best lekker rustig. Ik heb hier een groepje met bloglezers waarvan het gros geeneens reacties kan sturen ;-) Maar daar ben ik nog mee bezig...
      Heb jij nog SSB contact met Zwefcat?? Ik denk niet dat ik dat voor elkaar kan krijgen met een 100W zendertje en een achterstagantenne...
      Michiel PD2JOY

      Verwijderen
    2. In verschillende app groepen zitten is mijn ding ook niet dus ik geef je gelijk als je daar niet voor kiest.
      Henk en ik hebben al sinds de Galapagos geen SSB contact meer met de Zwerfcat. Dat komt enerzijds door de slechte propagatie en anderzijds door te simpele gainloze antennes. Zo krijg ik bijvoorbeeld ook geen contact met het Pactorstation op Hawai waar wel goede antennes worden gebruikt. We zitten nu eenmaal in een zonnevlekken minimum en dan hoef je geen condities voor de lange afstand te verwachten.
      Goed dat we nog internet hebben :-)

      Verwijderen
  2. Ik denk dat mijn vorige comment gejorist is:-( Gaat goed zo. Gebruik jij je sailmail account nog, Michiel? SSB wordt een beetje lastig voor alles wat verder is dan pakweg de carieb:-)
    groeten
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het komische is dat ik je prima op je blog kan lezen en je bovendien op mijn telfort mail en op mijn g mail krijg. Niks veranderen gaat prima zo :-)
    Heerlijk dat jullie het eiland op mogen,ook wel logisch toch maar ja je bent wel afhankelijk.
    veel plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten