Windstil

Inmiddels draait de motor toch maar. Al 8 uur inmiddels en we zijn de klereherrie nu al spuugzat. Maar we gaan wel 6,2 knopen, en als we dit 2,5 etmaal doen dan zijn we er. Maar we gaan ook nog wel een paar keer pauze houden van dit lawaai.

We kregen bericht dat er mogelijk beleid gaan wijzigen en misschien is het maar beter als we er dan zijn. Als het dan te druk wordt ofzo, dan zijn we er tenminste al. Ik weet het niet. We varen op de info die we hebben en die is veranderlijk.

Het is namelijk ook best fijn om in totale windstilte op deze eindeloze plas te liggen en we zijn hier maar éen keer in ons leven denk ik..
Aan de andere kant, we zijn ook nog niet van deze oceaan af voorlopig, dus er komen nog wel meer momenten, en misschien ook wel weer meer windstilte.

De trillingen van de motor zijn weg; de oorzaak was dus de overdreven aangroei rondom de schroef. Dit veroorzaakt een slechte aanstroming en turbulentie of cavitatie rondom de schroef waardoor de bladen van onze self-pitching autoprop gaan verstellen ofzo. Het gaf in ieder geval verontrustend veel trilling en resonantie. De aangroei bestond uit 'gooseneck barnacles' ganzennek-mosselen of zoiets. Ik vond het ook al vreemd dat dit overdreven getril van de motor 'spontaan' ontstaan was.

Ik ben vandaag met de duikbril twee keer een paar uur bezig geweest ze eraf te steken met een plamuurmes onder de boot. De oceaan is helemaal verstild en we gaan maar een halve knoop. Met flippers gemakkelijk bij te houden.
Superhelder diepblauw peilloos diep water, je kan hier in álle richtingen eindeloos vrij zwemmen en de bovenlaag van het water is lekker warm.
Het is dankbaar werk, ik heb er kilo's aangroei afgestoken en de romp is nu weer redelijk glad. Dat gaat ook uitmaken in de snelheid. Alles wat ik eraf steek kan ik prachtig als een lange sliert in het zonlicht de diepte in zien dwarrelen. Een groep blauwe vissen onderzoekt of het te eten is. Wat ik nog niet snap is hoe die beestjes de boot eigenlijk te pakken krijgen. Hoe ze zichzelf aan de gladde romp kunnen vastmaken terwijl we langs varen? Best een prestatie. Net alsof je jezelf aan de buitenkant op de trein vastplakt terwijl deze langs het perron rijdt.

Verder gaat het hier goed, erg genoten van de rust en windstilte. Het is echt mooi op de oceaan, we liggen in een gigantische aquarell met alleen maar zachte kleuren roze, wit en blauw. De schapenwolken worden in de lange golven weerspiegeld. Een trage, lome lange deining met een periode van zeven seconden ofzo.
En 's nachts onder een miljard sterren. Voordat de maan opkomt is er een zeer heldere planeet (denk ik) te zien in het noordwesten. Venus denk ik.
-----
At 11-4-2020 23:25 (utc) our position was 09°23.82'S 132°34.66'W

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties

  1. Wat een ervaring midden op de oceaan een paar uur onder je boot klussen.
    en dan de omgeving onder en boven water ,klinkt fantastisch .
    Twijfelen was toch een van je kernkwaliteiten. Die zou je over boord moeten gooien maar ik snap het wel !
    goede vaart

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten