Wind onder nul.

We liggen nu écht stil. Geen wind, niks, nada. Het windvaantje draait rondjes op de mast, en we liggen te rollen op de golven. Iets minder inmiddels want ik heb het grootzeil gehesen en de giek strak vast gezet om het rollen van de boot enigszins te dempen.
Het eerste deel van de nacht gingen we nog 1,8 knoop. Een waardeloze snelheid, maar in ieder geval nog de goede kant op. Aankomst over 8 of 9 dagen.. Maar nu is de wind helemaal weg. Snelheid 0,4 knoop, aankomst over 30 dagen, 23 uur en 8 minuten. Dus alle keren dat ik klaagde over geen wind, dat was gelogen, want toen bleven we wel enigszins voortgang houden. Maar nu liggen we echt stil. Ik heb de gennaker maar weggehaald, die stond alleen maar heen en weer te flappen en te slijten tegen verstaging en boom.

Morgen wordt dus zwemdag. Ik ben van plan de romp eens goed schoon te maken, te beginnen bij de schroef. Want als we de motor gebruiken is er veel trilling. Een beetje te veel naar mijn zin en dat moet ergens vandaan komen. Misschien zit een van de schroefbladen van onze autoprop vast ofzo.

De nacht is heel stil, behalve dan alles wat geluid maakt door de bewegingen van de boot, wat alles bij elkaar nog best veel is. Als ik even naar buiten ga om naar de sterren te kijken zie ik het zuiderkruis aan stuurboord staan. Da's niet goed, want dan gaan we dus nu naar het oosten. Nou ja, 'gaan'. Met deze vaart maakt het niet uit welke kant de boeg op ligt, we gaan helemaal nergens heen. We hebben te weining vaart om te sturen en ik krijg de boot niet omgedraaid. Laat ook maar verder, ik ga slapen. Misschien morgen meer wind. Je kan nooit minder wind krijgen dan nul natuurlijk, maar de voorspellingen beloven mínder wind dan vandaag. En nu is het praktisch nul dus nou ben ik benieuwd; een paar knopen onder nul. Hoe zou dat eruit zien?

-----
At 10-4-2020 20:46 (utc) our position was 09°02.45'S 131°49.05'W

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties

  1. Doet aan de rentestand hier denken.
    je hebt de tijd, morgen lekker zwemmen,denk aan je trappetje :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten