Land in zicht!!

Vanochtend net na zonsopkomst kan ik ze zien! Een rijtje eilanden, best groot en hoog! Er zit een regenwolk boven.
Aan de noordkant zien we Ua Pou, Nuku Hiva en Ua Huka. Op ééntje ligt een witte wolk, als een dekentje.
Recht voor de boeg Hiva Oa, waar we dus, verrassing trouwens, heengaan. We denken dat dat beter is omdat er boten zijn weggestuurd bij Nuku Hiva.

En juist nu valt de wind weg en krijgen we regen! Op zich hebben we best zin in een fikse bui die even lekker het zout van de boot spoelt, maar we krijgen matige motregen. Jammer is dat door de buitjes de wind heel erg veranderlijk wordt en zo nu en dan van voren inkomt, zodat we alleen naar het zuiden kunnen zeilen terwijl we naar het westen willen. Tijd om de gennaker en de boom weg te halen, dan kunnen we wat sneller de trim aanpassen.
Maar ja. De witte zeilen zijn natuulijk zwaarder en kleiner, dus die houden we niet vol met 4,5 knoop wind.
Na een uur klooien en klapperen met de zeilen start ik de motor. Kunnen we gelijk even water maken en misschien is er over een uur of twee meer wind.
Want eilanden zien is één ding, maar voor het anker in de bodem kan moeten we nog wel even doorvaren. Het is nog 37 mijl en ik ben eigenlijk verbaasd dat we de eilanden al kunnen zien. Maar met het trage zeilende tempo gaan we niet voor het donker binnenkomen, en dat willen we wel. Dus we moeten 4,5 knoop gaan, dan duurt het nog 7 uur.

Gisteravond zwom er een grote vis naast de boot, een heel eind met ons mee. Ik denk een tonijn ofzo. Omdat ik bang was dat ie ons aas, dat zo'n 20 of 30 meter achter boot sleept, niet kon zien haal ik het binnen. Ik neem de hengel naar de boeg en laat het aasvisje zo goed mogelijk voor zijn neus zwemmen. Geen reactie. Hij móet m toch zien maar kennelijk lust hij deze niet. Snel verwissel ik het aas nog voor een inktvisje. Op een andere oceaan een sensatie onder de vissen. Ook deze laat ie rustig zwemmen. Misschien zijn de vissen hier intelligenter ofzo. Of gewoon geen trek. Ik roep nog 'lekker hapje!' naar de vis maar deze tikt een paar keer met zijn vin op zijn voorhoofd en zwaait af. Het was een tonijnachtige, van een meter lang. Een slimme.

Vannacht waren de dolfijnen er weer, die kwamen op afscheidstournee. Erg mooi: er waren lichtgevende algen, we zagen lichtflitsen onder water, waar deze door de dolfijnen werden verstoord. En we konden het krachtige uitblazen van de dolfijnen horen, het waren net dieptebommetjes met die lichtflitsjes erbij. Heel bijzonder.
We gaan het nog missen als we over een paar uur weer landrotten zijn!
-----
At 15-4-2020 18:02 (utc) our position was 09°50.47'S 138°29.95'W

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Reacties

  1. Toch ook weer spannend denk ik?
    Zijn jullie welkom en wie gaan jullie ontmoeten?
    Welke taal spreken ze?
    Ik wacht het volgende verhaal af.
    lieve groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Congrats guys! Best wishes to you both. Really hope that you will be permitted to stay. Justin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Justin! Nice to hear from you. I hope you're doing fine. And I see you changed the boats name, or did you buy one boat extra? ;-)
      Are the blogs readable with Translate? Some sentences or words probably get translated wrongly.

      Verwijderen
    2. SV Lumos/Second Life23 april 2020 om 22:11

      So glad that you are allowed to stay. I hope that your quarantine can be lifted sooner than 40 days. Your blogs are translated via Google, some magics were lost in translation but still good. Your pooping bird(s) blog was hilarious!

      Verwijderen

Een reactie posten