92 mijl naar Bornholm

Er was 12-15 knopen wind voorspeld uit het westen voor onze reis naar het eiland Bornholm, gelegen in de Oostzee. Op de ochtend van vertrek kregen we daar maar de helft van. Op die manier zou de tocht van ruim 90 mijl wel erg lang gaan duren. Dus de eerste 2 uurtjes hebben we de motor er een beetje bijgehad om de vaart erin te houden. Toen begon de wind wat twijfelend aan te zetten en dat was voor mij het teken om de halfwinder, inmiddels ons favoriete zeil, weer eens voor de dag te halen. Eigenlijk was het ook een perfecte koers voor een spinnaker. Die hebben we ook en is dubbel zo groot als de halfwinder, maar omdat we die nog nooit geprobeerd hebben, de wind later op de dag nog zou kunnen toenemen en 95m2 dan toch wel echt heel veel doek is om binnen te halen met z'n tweetjes als de wind gaat toenemen durfden we het toch niet aan. En met alleen het grootzeil en de uitgeboomde halfwinder begonnen we mooi met 4,5 tot 5 knopen. 5,5 knopen was onze minimum streefsnelheid om de tocht in circa 16 uur te kunnen volbrengen dus dat ging al bijna helemaal goed.
Wel weer ervaring opgedaan met de boom, en nu begrijp ik precies hoe het de bedoeling is met dat ding. De boom is een aluminium buis waarmee je het zeil kunt uitbomen met voordewindse koersen. Die zorgt ervoor dat het zeil mooi open blijft staan en niet steeds inklapt als de mast heen en weer zwiept door de golven. Maar er ontbraken nog een paar lijntjes waardoor het erg lastig en gevaarlijk was dat ding in bedwang te houden als de halfwinder eraan zat. Omdat ik ervan overtuigd was dat dit niet de bedoeling kon zijn heb ik onderweg de ontbrekende lijnen aangebracht en dat scheelde enorm. Nu kon ik het zeil 'in- en uithaken' en de boom eerst met de extra lijnen fixeren waardoor het niet meer een in de rondte slaande aluminium paal aan een enorm zeil was.

Klik voor filmpje zeilen met halfwinder op boom.

Uiteindelijk hebben we de 92 mijl naar Bornholm in een kleine 15 uur gezeild. We waren om 05:00 uur vertrokken en reedsch om 20:00 kon den gulden draak worden ontkurkt.
Aan het einde liepen we soms 8 knopen als we van een golf afsurfden en de topsnelheid volgens het log was zelfs 9,9.  Mooi gemiddelde van ruim 6 knoop dus. Echt niet slecht voor een tocht van 15 uur.



Onze verstekeling tijdens de reis naar Bornholm. Deze hommel kwam op zee aanvliegen en gedroeg zich een beetje sloom, ik denk dat ie zich bijna doodgevlogen had. Een beetje zeeziek (afgaande op hoe ie erbij zat) heeft hij (zij?) zich de hele weg aan het touwtje vastgeklampt. Pas de volgende ochtend bij het ontbijt vloog ie ineens weg, dus kennelijk was ie ook aan een nachtje slapen toe voordat ie weer het luchtruim koos. 

Onderweg hebben we nog een paar keer contact gehad met de 'Danish Maritime Assistant Service' met wat vragen over een veiligheidsbericht en de route, en specifiek de scheepvaartroute die we gingen oversteken.  Op onze route lag een soort scheepvaartkruispunt met 3 poten en we vroegen ons af wie er de beheerder van was en welk VHF kanaal daar uitgeluisterd moet worden. Vaak hebben dit soort verkeersscheidingsstelsels een speciaal blokkanaal waarop alle communicatie voor dat stelsel afgehandeld wordt.

Zowiezo was het best lastig achter de VHF kanalen te komen; als er een waarschuwing voor de scheepvaart (op VHF16) werd aangekondigd bijvoorbeeld werd verwezen naar het 'traffic channel'. Tja. Dan moet je dus weten dat dat kanaal 01 is kennelijk in plaats van dat er gewoon effe bij te zeggen. Maar omdat er bij die oproep ook niet gezegd wordt wíe de melding doet, en iedereen erop zit te roepen kan je dus ook geen navraag doen. 
Althans, niet zoals we dat in nederland gewend zijn. In nederland wordt bijvoorbeeld gezegd 'securité, securité, securité, this is the Netherlands coastguard with a gale warning, switch over to channel 23 or 83 for the message'.  Glashelder: station heet 'nederlandse kustwacht' , het is een veiligheidsbericht over een stormwaarschuwing, te beluisteren op 23 of 83. Geen vaag gedoe over hoe dat kanaal bij het lokale radioboertje ook wel bekend staat, maar gewoon het kanaalnummer. 

Nu hoorden we dus tot 3 keer toe een securité melding met een stormwaarschuwing, maar konden verder geen info krijgen. Aangezien we de weerberichten goed bekeken hadden vóor vertrek waren we niet gelijk ongerust, maar na drie waarschuwingen wordt je tóch benieuwd of het niet toch misschien handig is om te weten. Aangezien we nog wel een paar uurtjes onderweg zouden zijn.
Dus na onze algemene oproep op kanaal 16 'station calling securité, station calling securité, this is SY Joy' kregen we response van het Zweedse kuststation 'Lymborg radio'. Die had het securité bericht niet uitgezonden maar kon ons wel doorverbinden met de Danish Maritime Assistant Service. Ze wist trouwens ook niks te vertellen over het verkeersscheidingsstelsel wat pal voor d'r deur ligt, lekker handig. Ik heb me er lekker over opgewonden en weet nog wel een paar verbeterpuntjes in de kommuniekaatsie.

Maar afijn. Het zal wel onze onervarenheid zijn maar om een lang verhaal niet nog langer te maken; het bericht betrof een stormwaarschuwing voor het Skagerrak, niet voor de Oostzee. Was dus vooral Storm in een glas water. 
En de traffic channel bij Bornholm is kanaal 01. Helder.


Bier weer verdiend. Bedankt broertje voor de belangrijke alsook nuttige bijdrage aan ons reisgenot.











Reacties