Karlskrona Archipel

Karlskrona

We deden Karlskrona aan omdat we toe waren aan een stad, met wifi en supermarkt en nog zo wat aardse zaken. We zijn via een smal ingangetje naar binnen gezeild omdat de 'hoofdingang' die we in gedachten hadden net niet bezeild was vanuit Christiansø. Via de scheren binnen de Karskrona archipel zijn we naar de stad gevaren.

In de haven gekomen was er ondanks de aankondiging in ons havenfoldertje en de 4 sterren van deze haven geen noemenswaardige wifi te ontdekken. Zit je dan met je blog. Ik heb nog voor de deur van het havenkantoor, gezeten op een laag tafeltje, met de laptop op schoot 2 'streepjes' wifi kunnen ontdekken, maar toen het ging regenen ben ik daar ook weggevlucht. Er waren verder wel de pretenties van een luxe marina aanwezig. Restaurants enzo. Én trouwens een sauna! in de verder wat viezige douches.

De stad zelf was leuk, we hebben lekker geluncht bij een Thais restaurant en we zijn twee keer naar het om de hoek gelegen marinemuseum geweest. Karlskrona heeft een lange en interessante marinegeschiedenis die je heel goed zelf kunt opzoeken op internet. Dat scheelt mij een hoop tiepwerk ;-)
Een bezoek aan het museum is gratis, althans in de twee zomermaanden.  
In deze stad heb ik ook een locale simkaart gekocht omdat mijn 10gigabyte internetbundel met geen stok te activeren is. Ondanks de juichende SMSjes die ik van de provider krijg over dat alles tegen hetzelfde tarief! als in NL werkt! Welkom in Duitsland /Denemarken/Zweden! Wat een feest.

Torhamn

We zijn dinsdag en woensdag in Torhamn gebleven omdat er een gale-warning was onze regio. Om buiten de scheren te komen- terug naar open water- moesten we door een ondiep (2,30m) en smal geultje. Aan het eind van het geultje- waar de golven van het diepere water door de noordoostenwind de ondiepte opgestuwd worden- kan je dan (met onze diepgang) de bodem raken als we in een golfdal 'vallen'.  

Dus we bleven in Torhamn. Het was lekker vol in de haven - volgens de beschrijving zouden er 25 boten in kunnen, maar ik denk dat ze dan alle roeibootjes ook meerekenen. We lagen met een jacht of 10 in de haven en dat was al aardig dringen. Het nadeel van aan elkaar liggen is niet alleen dat je over andere boten naar de wal moet, maar ook dat anderen over jouw boot naar de wal moeten, maar vooral dat iedereen op een ander moment vertrekt. Elke ochtend weer stoelendans met boten. De boot die het meest ingebouwd aan de kade ligt wil meestal als eerst weg; die ligt er doorgaans al het langst.
Het gereefde bezaantje is om de boot mooi recht achter het anker te laten liggen.
We lagen naast een irritant besluitloze Zweed die met zijn broer (of lover, daar werden wij het niet over eens) tussen 9 en 10 uur wegwilde, zo kondigde hij aan. Maar om half 11 zei ie dat ze ergens tussen nu en een paar uur zouden vertrekken. Ik zei hem 'dat is prima, dan stel ik voor dat we nu gelijk van positie wisselen, want wij gaan binnen nu een uur voor de rest van de dag op pad'. 
Dat was niet echt zo, maar ik had geen zin te gaan zitten wachten tot de heren een keer een besluit hadden genomen. Toen ze eindelijk aanstalten maakten zat een aantal met de ogen rollende mensen op aanliggende boten, met wie wij blikken van verstandhouding wisselden, al een halfuur te wachten. De volgende dag zijn we voor anker gaan liggen buiten de haven en zijn we lekker met de kano terug naar de haven gegaan om de troubadours te bekijken die covers van onder andere Neil Young kwamen zingen.


In Torhamn hebben we wandelingen in een natuur- en vogelreservaat gemaakt. Ook hier, zoals we gemerkt hebben op vele plaatsen langs deze kusten, wordt de natuur gecombineerd met een militaire functie. Het is vrij wandelen op paden, maar buiten de paden kan je onontplofte munitie tegenkomen en als het bordje het aangeeft zijn er wellicht schietoefeningen. Dat wandelt toch anders. 

Ik denk dat de hele Deense, Zweedse en Finse kust oefengebied is omdat Rusland gewoon aan de overkant ligt. Je vaart hier zo naar st Petersburg. In de jaren tachtig zijn er een aantal incidenten geweest met Sovjet onderzeeboten, zo leerden wij later in het marinemuseum in Karskrona. 
Maar ook recent zijn er incidenten met Russische gevechtsvliegtuigen die het Zweedse luchtruim schenden, onderzeeboten die in Zweedse wateren varen en het op mysterieuze omvallen van een belangrijke communicatie-zendmast. Hier bleek sprake van sabotage en velen denken dat de Russen hier achter zitten om de Zweedse reactie op calamiteiten te testen. Ook zijn er 150 extra militairen gestationeerd op Gotland. 
En juist deze zomer heeft Zweden de in 2010 afgeschafte dienstplicht opnieuw ingevoerd voor zowel mannen als vrouwen.

Afijn, na twee dagen wachten in is de situatie toch weer veranderd; de wind is toch nog naar west gegaan. Mooi toch nog naar Öland dus! En we zien wel wat er later in de week gebeurt. Misschien zijn de weergoden ons weer gunstig gestemd.
Torhams udde. Hier hebben wij onder andere de paringsdans van de vetgekuifde fopeenden geobserveerd. Leerzaam.

Reacties