Noordzee


Op de dag van vertrek naar Cuxhaven ben ik toch nóg een keer onder de boot gedoken; 
Ik had er niet aan gedacht dat de koelwaterinlaat en de inlaat van de schroefaskoeling ook nog wel eens dichtgegroeid kon zitten. Daar was ik toch niet gerust op en dus voor de zekerheid nog maar een keer gaan zwemmen. Ik was blij dat ik het nog even bekeken had anders had ik daar toch zorgen over gehad onderweg, maar met de aangroei viel het mee.
Ik begrijp niet hoe er in 4 maanden tijd zóveel aangroei kan ontstaan dat de schroef er bijna onbruikbaar door wordt. 

Afijn, om 17u30 vertrokken, net na hoogwater Vlieland. Op die manier hebben we het langst stroom mee op de Noordzee.  Eerst een uurtje op de motor naar buiten, vanwege de westenwind die we bij het ronden van de Westergronden in het Zuider Stortemelk tegen hadden.
Verkenningston Oosterems, thv Borkum. Check!
Hierna hebben we zeil gezet, eerst alleen de bezaan en de genua, maar na een uurtje ofzo hebben we het grootzeil ook bijgezet. Er was iets minder wind dan voorspeld,
maar hij draaide naar Noordwest en dat is perfect om halve wind/ ruime wind langs de Nederlandse en Duitse wadden te varen. 

De windkracht 6 die tot laat in de middag had doorgestaan had nog wel een wat rommelig zeetje achtergelaten waar ik wel wat last van had, maar Arianne niet. Niet ziek ofzo, maar ik werd er gewoon niet heel blij van, en voelde me wat zwakjes. Geen eetlust en slecht slapen.







Onderweg hebben we de wachten verdeeld, telkens 2 uur op, 2 uur af. In die 2 uur probeerden we dan wat te slapen, hetgeen Arianne dus beter af ging dan mij. 
Ik heb eerst op de bank in de kajuit gelegen, daarna in de achterhut, maar toen toch weer terug in de kajuit. Dat is met zeegang toch de meest rustige plek. Maar in de achterhut is het lekkerste bedje. 
De wind is vrijwel de hele nacht en volgende dag blijven doorstaan, perfect.
Geel lijntje op de kaart getekend, the slow way.

Op zee was het met de scheepvaart goed te doen. Heel fijn dat we nu de AIS hebben. Dat voorkomt zorgen omdat je makkelijk van schepen de naam kan zien op het scherm, en ze vervolgens kunt oproepen op de marifoon.  Zo kwamen we een sleper tegen met een enorm ponton aan 200m sleeplijn, en die lag midden in onze koerslijn. Dacht ik althans. 
Fairplay 27 zei zelf dat we de huidige koers en snelheid konden aanhouden omdat hij naar het noorden aan het wegdraaien was. En hij had gelijk, dus mooi geen probleem.
En de Arabian Sea - een enórm containerschip- hebben we weggejaagd door gewoon te vragen of ie voor anker lag. Hij zei dat ie 'drifting' was. Gewoon een beetje ronddrijven op de plek dus, wachtend op orders. Maar hij had duidelijk geen zin in een kras in zijn verf -ik denk niet dat we er een deuk in hadden kunnen maken- want hij ging die ruim 400m lange containerboot even een stukje naar voren leggen. Heel vriendelijk van hem, want anders had ik koers moeten wijzigen en dat is wel heel vermoeiend allemaal.  
Containerschip op Elbe ingang

Bij de Jade approach zijn we overgestoken om terecht te komen in een ankergebied voor grote schepen, daar zijn we in een rechte lijn dwars doorheen gevaren.

Oversteken Jade en entree Elbe.

De gastenvlag gehesen..

We hebben verder prima kunnen zeilen, tot aan de Elbe approach ton, daar was de wind inmiddels pal west, en dus recht van achteren. Bovendien waren we te vroeg zodat we op de Elbe nog stroom tegen hadden. 

Eenmaal in Duitsland aangekomen hebben de gastenvlag gehesen en zijn verder zeer pünktlich te werk gegaan want er gaan veel verhalen rond over dikke bekeuringen als je je niet aan de voor dit gebied geldende voorschriften houdt.



Hier de Duitse Schiffahrtspolizei die kwam controleren of we wel schone sokken aanhadden. Die zag ik dus ook op de AIS aankomen waardoor we ineens keurig stuurboordswal hielden, de zwarte kegel hadden gehesen ten teken dat we de motor bij hadden staan, het juiste marifoonkanaal uitluisterden enzovoort. De enige plek waar we naast de pot piesten was gewoon aan boord. Door de golfslag liep de plee over. 

Reeds almanac. Staat echt álles in!
Op de Elbe kregen we ook nog een showtje van twee zeeslepers en een helikopter want er was een schip vastgelopen. Op de marifoon het verzoek hier met een boogje omheen te varen.
Search and Rescue schip, ik denk op weg naar de vastloper.


Reacties