Lekker fietsweertje

Arianne doet bij ons aan boord alle planning, omdat we dan (bijna) altijd in de zon zeilen, met normale wind, in de haven zijn met rotweer zoals vandaag en altijd lekker eten aan boord hebben. Kwestie van plannen. Daarom zijn we gisteren op de motor hier naartoe gevaren om het weervenster van morgen niet te missen - een mooie westenwind die ons naar Zweden gaat brengen, zo is het plan.
Zo lagen we vanochtend nog voor anker bij Møns Klint en zijn we om 5 uur opgestaan om naar de zonsopkomst te kijken. Want het zou om 11 uur gaan regenen en hard waaien.
Møns Klint in ochtendlicht.

Voor de haven ligt een grote driemaster uit Amsterdam voor anker. Een groep-zeilreis met fietsen-combinatie. Vanochtend om 8 uur toen we de haven binnenliepen waren ze met een grote bijboot bezig wel 30 fietsen naar de kant te brengen. Tegen de tijd dat alles en iedereen op de wal stond was het 10 uur. Om 11 uur begon de regen, precies als voorspeld. Inmiddels is het kwart over een slaat het water hier met bakken over de golfbreker en waait het 25 knopen, met uitschieters naar 30. De wind fluit door het want. Nu zeggen we bij elke ruk aan de landvasten of als de regen weer eens lekker op de kuiptent roffelt; 'Lekker fietsweertje!'.

Zaterdagavond, met de kano naar de trap en dan 150 meter klimmen naar de bovenkant van de 6 miljoen jaar oude krijt-klif.
Het was kortom een goed idee om gisteren gelijk door te zetten naar Møns Klint, om daar voor anker te gaan en vanochtend pas naar de haven te gaan om het slechte weer af te wachten. Zo konden we gisteravond de laatste 4 uur nog zeilen, zo rustig dat we onderweg met de halfwinder op een pastamaaltijd hebben gemaakt en gegeten terwijl met 4 knoopjes naar onze bestemming gleden.

Bij aankomst op de ankerplaats konden we gelijk op pad met de kano, en hebben nog een mooie (trap!) wandeling door de bossen gemaakt.

De rest van de dag is het binnenweer. Dat weer is prima voor internetten, boekje lezen en film kijken. Beetje bijslapen. Ik overweeg nog de kachel aan te steken om het extra cosy te maken.

Ontbijt om half 6;  Krokant brood uit de oven, met gebakken eitje.. Zelfs nog even aan werk gedacht zie je?

4:51 Zonsopkomst bij Møns Klint. Best vroeg. Maar wel mooi weer!

Prachtige uitzichten vanaf de klif met Joy voor anker.